Bynahangan (15.05.2014)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point HELGÅDALEN (104m)
Ascents Bynahangan (327m) 15.05.2014

BYNAHANGAN

Planen var å ta poster i Kjentmannsmerket i Verdal. Mangler ni poster før gullmerket er i havn.
Hærvola er nesten en stortopp med en primærfaktor på 400. Like bortenfor ligger Malså gruver som også har en post. Kjørte oppover mot Vuku og tok av mot Malså gruver. Kjørte inn til bomkassen for å betale. Der var det opphengt et skriv hvor det sto: Malsåvegen er ikkje kjøyrbar ennu. Fant da ut at jeg skulle bestige Bynahangan i stedet. Det er 8,4 km fra Vuku kirke til en fin parkeringsplass på høyre side. (32V 0641178 - 7079328) Gikk etter en privat vei et stykke og tok av til høyre fra vegen og villgikk til toppen. Det var sauer på beite her, så det var ryddig terreng opp mot toppen. På returen kom jeg inn på en traktorvei, som gikk ned til den private veien. Det var en stor plass med mulighet for parkering her inne, men det virket litt privat. Traktorveien kan med fordel følges oppover også.

Fin traktorvei som går mot toppen av Bynahangan