Dagens dobbel - Trollstigen (14.05.2014)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Strupen/Slettvikane
Ascents Finnan Østtoppen (1,604m) 14.05.2014
Søraustre Småholtinden (1,360m) 14.05.2014

Med sol og brukbare meldinger for dagen så vi satte kursen mot Trollstigen. Vi planla og gå østryggen på Finnan, for deretter å finne en passende nedkjøring.

Tur 1: Lave skyer dominerte mellom solgløtta på nordsida av Alnesreset da vi ankom Strupen, ved utløpet av Alnesvatnet. Vi satte allikevel kursen opp Finnan's østrygg som planlagt, i håp om at skyene ville lette. Nattefrost og fraværende formiddagsol gjorde at det fortsatt var skare. Noen millimeter nysnø hadde kommet siden helga, og gode spor fra søndag gjorde at bakken opp til østtoppen var lettgått.
Her oppe så vi at Finnan's hovedtopp var dekt av lavtliggende skyer, så det frista ikke å fortsette videre. Vi returnerte derfor på varierende føre til bilen. 850 hm, 2t20 min.

Dagen var ung og ved Slettvikane dominerte fortsatt sola. Vi tok en matbit mens vi forflytta oss i bil over Alnesreset. Vi hadde om lag 1 1/2 time til rådighet med tanke på ferja hjem.

Tur 2: Etter å ha gjort oss ferdig med lunsjen fulgte vi spora mot Ringshornet opp første bakken. Her dreidde vi mot høyre og la kursen mot topp 1361. Sola varma godt opp bakken, i sterk kontrast til formiddagens tur. Flott utsikt mot høyere topper rundt omkring. Vi kunne se tre stykker kjøre ned fra Ringshornet, og det var også folk på toppen av Austre Småholtinden. Skydekket hadde nå letta lenger nord og østover også.
Det blei uansett en super retur på perfekt soltina snø ned igjen til veien. 660 hm, 1t25 min.