Sankta Synneva-hornet - Vågsøy, 147/403 (13.05.2014)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Sankta Synneva-hornet (689m) 13.05.2014
Visits of other PBEs RV55 Almenningen P-plass (128m) 13.05.2014

Første kommunetopp i Sogn og Fjordane ble Sankta Synneva-hornet. Jeg parkerte på parkeringsplassen ved ett lite vann ved RV15 like etter krysset Måløy/Selje. På andre siden av veien gikk det en grusvei innover som jeg fulgte. Turistforeningen hadde satt opp skilt mot St. Synnevahornet 2,8 km her. Etter ca 700m var det slutt på veien, den var mulig å kjøre og det var faktisk mulig å parkere der den sluttet også hvis man vil spare seg noen hundre meters gange. Det var ett slags hus der veien sluttet og stien videre startet ca midt i parkeringsplassen litt til høyre for huset og krysset jordet og fortsatte innover granskogen. Den var godt merket sti til topps med røde pinner i starten og røde steiner etterhvert. Stien passerer noen gamle fine steinhytter og det ble etter hvert mer høyfjellsaktig og det ble steinur å gå i. Utsikten var veldig fin og det spesielle fjellet Hornelen var lett å kjenne igjen. Det var en stor og fin varde på toppen. Brukte 1time og 15 minutter opp, men det blåste godt på toppen så ble ikke noe lang pause. Samme vei tilbake. Totalt 2,5 time på tur. GPS sporet starter ved slutten av veien der stien starter, ikke der jeg parkerte.