Vardafjellet i Fana (27.01.2011)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Ascents Vardafjellet i Fana (339m) 27.01.2011 16:15

Ettermiddagstur til Vardafjellet

Endelig godvær igjen i Bergen, og ferdig med den mørkeste delen av året! Startet fra en liten sidevei på Nedre Sandven på NØ siden av Kalandsvannet kl 1430 i flott og klart vær med temperatur omkring null. Gikk opp en bratt og meget isete sidevei nordover til et hus nedenfor gården Stigen. Krysset en liten elv og fortsatte oppover og østover mot toppen. Det har vært kuldegrader de siste 2 dagene, og snøen som ligger igjen etter kraftig regnvær tidligere i uken var fin og fast å gå på! Fortsatte forbi en gammel låve på Stigen, krysset en nylaget og veldig isete skogsvei som går langt opp i terrenget, opp mot 250 moh. Opp mot toppen flatet terrenget ut, og turen ble lettgått gjennom småskog og einerkratt mot toppen. Toppen er markert av den vanlige, støpte Bergensvarden med røde og hvite ringer. På toppen kl. 1615. Flott utsikt utover Fanafjorden med solnedgangen i vest! Ned igjen en litt annen og brattere rute etter å ha forsøkt å følge en merket løype fra toppen, men merkene forsvant i skumringen. Nede ved bilen kl. 1710. GPS: 66.89062 3.01949

Fra Vardafjellet i Fana mot nord og NNV. Ulriken med mast skimtes midt i bildet, Olsokfjellet og Lyderhorn mot venstre.
Fra Vardafjellet mot Fanafjorden i vest. Lysskarfjellet med anlegg på toppen skimtes i bakgrunnen til venstre