Bakveien til Øksfjordjøkelen - Kommunetopp i Loppa (08.05.2014)

Written by aask (Ånund Sigurd Kvambekk) GSM

Ascents Øksfjordjøkelen (1,189m) 08.05.2014
NVE sin lille trekanthytte

Dette er en tur jeg har tenkt på lenge da jobben (NVE) har en liten trekanthytte ved foten av Langfjordjøkulen. Vi gjør bremålinger på Langfjordjøkulen. Da ankomst er med rutebåt til Langfjordhamn fra Øksfjord, og anløpene er få, er det vanligvis et tett program for å få det til å klaffe med både båt og fint arbeidsvær. Dette var mitt tredje besøk, og denne gangen klaffet det både med fint vær i flere dager og en arbeidskollega som mer enn gjerne ble med på ekstratur. Emma har vært på toppen før, og gikk da fra Nuvsvåg over breen til brehytta, delvis med kite på breplatået. De fleste angriper denne toppen fra nord eller nordøst.

Vi ankom med rutebåt sent på kvelden onsdag 8. mai og gikk opp til brehytta som ligger mellom Første- og Andrevatn. Litt skuffet over yr.no når vi la oss, for de meldte skyfritt, men det var stort sett skyet. Men neste dag var det strålende. Da det var meldt kaldest og mest vind denne dagen bestemte vi oss for at dette skulle bli turdagen, og dermed få en litt varmere jobbedag.

Det hadde snødd 20 cm for halvannen uke siden, og ennå var den tørr i nordskråningene. I solskråningene var den godt transformert, så i de lavestliggende solskråningene var det knallhardt. Litt vekslende føre å renne på, noe særlig jeg med fjellski fikk merke på returen. Emma var oppgradert med tidsriktig randoné utstyr, og forsvant i nedoverbakkene.

Turen er litt kupert, men egentlig ikke så mye. GPS'en summerte til ca 1650 m akkumulert stigning, men etter å ha fjernet de verste resultatene av dårlig dekning satt jeg igjen med 1552 m. Min følelse er likevel mer 1200-1300 m. Det var stort sett bare i Skalsadalen vi måtte noe særlig ned og opp igjen.

Første motbakke er unnagjort. Ser bakover mot Langfjordjøkelen.

Turen går i spennende terreng helt frem til breen, derfra er det mer kjedelig. Det var kald vind på toppen så vi måtte bruke hettene, noe som reduserte naturopplevelsen betraktelig. Emma snudde derfor og fant i stedet en fin bakke å renne i. Men jeg måtte nå målet! GPS'en viste 1201 moh på toppen, men jeg var noe irritert over at det så litt høyere ut 2 km lenger sør. Antar det er optisk bedrag. Gadd ikke å sjekke det ut, men begynte på returen! Traff etterhvert Emma og vi hadde en felles rast. Siste bakken ned mot Skalsadalen var bratt og morsom også på fjellski. Her hadde sola tatt så Emma kunne gi gass og jeg ta noen telemarksvinger.

Turen var passe lang, så ingen av oss var utslitte. Likevel smakte det utrolig godt med pastagryte. Nå er Finnmark i boks på kommunetopplista, og enda en fylkestopp er plukket!

Start date 08.05.2014 09:17
End date 08.05.2014 17:53

Gratulerer

Written by Olepetter 06.06.2014 12:12

med Finnmark i boks!

Flott rapport

Written by mortenh 12.05.2014 08:58

Det landskapet der oppe ser jo helt herlig ut. Skalsatiinden så også fristende ut. Ser imidlertid ut som scooterspor er hyppigere enn skispor der oppe i Loppa :)