Durmålsfjellet (10.05.2014)  4

Written by hmsv1 (Hannah Vickers) GSM

Start point Bru ved Tverfjellelva
Ascents Durmålsfjellet (921m) 10.05.2014

Skulle vært overskyet og kjedelig vær i dag så jeg og noen venner hadde satset på lang tur dagen etter og en avslappet tur i dag. Det var faktisk strålende sol da jeg stod opp og temperaturen nådde 10 grader i løpet av dagen, det var bare tull om skyer! Siden det ikke er lov til å sitte inne på en slik dag, bestemte jeg meg for en kort tur til Durmålsfjellet i Kattfjord. Hadde aldri vært her på ski før og jeg regnet med at jeg ville komme tilbake for å rekke en kaffe med Elise i byen kl.15.

I begynnelsen av turen. Ryggen opp til Durmålsfjellet på høyre side.
Utsikt over Kattfjord mot bl.a. Nordfjordtinden, Blåskredtinden, Middagstinden og Skitntinden når man kommer opp på ryggen

Startet turen rundt kl.11 ved brua i Kattfjordeidet, og gikk innover dalen mellom Straumsaksla og Durmålsfjellet. Var nesten ingen andre på fjellet da jeg gikk opp, bortsett fra to andre kvinner med en hund. Ble relativt jevnt tempo men ikke særlig høyt siden jeg ville spare litt kraft i beina for lengre tur i morgen.

Fra platået
Panoramautsikt like før toppen. Vasstinden midt på bildet
Flere folk dukker opp etter en liten stund alene

Kom meg opp til platået omtrent halvveis opp hvor jeg gikk forbi de to andre som var foran meg. Så var det bare å følge ryggen opp fra nordøst. Ikke så mye annet å si om turen opp. Det gikk fort og det gikk lett. Brukte ca. 1.5 timer opp og koste meg i nesten en time på toppen.

Fjellfie/selfie. Whatever you wish to call it ;)
En annen jente på toppen. Bentsjordtinden i bakgrunnen.

Traff Trine og Nawang som kom opp ca. en halv time etter meg, og vi pratet litt mens vi nøt solskinnen og utsikten mot fjellene rundt Vasstrand. Da kjørte jeg ned alene og tilbake til bilen. Bra skiføre i gryta, men det var litt kjipt å måtte gå opp et lite stykke igjen for å komme meg tilbake til ryggen. Litt sugeføre til slutt, ellers var det skiføre jeg var fornøyd med.