Krevende bestigning av Nisterudkollen (09.05.2014)

Written by sio11

Ascents Nisterudkollen (213m) 09.05.2014

Leste på UT.no og turrapporten til JesperT at etter ca 200 meter fra bommen var det en sti som gikk til toppen. Dette blir ganske lett og rolig tur opp til toppen, tenkte jeg. Så feil kan man ta. Etter å gått ca 200 meter fra bommen fant jeg en sti/traktorvei som jeg fulgte et stykke innover skogen. Da jeg så Røyvannet dukket opp i horisonten bak trærne, skjønte jeg at dette var feil sti. Da var det frem med GPSen. Prøvde å ta ut en kurs til toppen med kompasset på GPSen. Det var umulig. Kompasset gikk i alle retninger. Da var det fram med kartet og studere terrenget og kart å prøve finne den letteste ruta til toppen. Det var ikke enkel. Terrenget foran med var svært vanskelig og krevende, i form av nesten loddrette fjellvegger og steinur med steiner som var store som biler. Etter en svært krevede tur gjennom steinura kom jeg til litt lettere terreng. Det gikk ganske greit, til jeg møtte på en ny fjellveg og steinur. Da jeg kom meg gjennom steinura og opp fjellveggen, kom jeg inn på den rette stien opp til toppen, ca 200 meter fra toppen. På toppen ble det en lang pause. Var på toppen ca en time. Returen ned fra toppen gikk på umerka stien ned til bommen. Mye fin utsikt fra ruta jeg gikk opp. Ruta jeg gikk opp anbefales ikke å gå, da er det lettere å ta stien. Stien opp til toppen begynner ca 50 meter etter bommen.