Kaupanger Maraton (06.05.2014)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Vesterland (180m)
Characteristic Jogging
Ascents Amleholten (508m) 06.05.2014
Søre Gråbrørne (737m) 06.05.2014

Denne uka hadde Rasmus spurt meg om å bli med på en lang løpetur på Kaupangerskogen. Han hadde løpt en del i dette området og funnet en fin runde som tilsvarer omtrent en kupert maraton. Siden jeg trenger noen lange økter i beina fram mot sommerens lange løp og turer ble jeg med på dette. Sammen med Rasmus og Henning kjørte vi ut til Vesterland Feriepark på tirsdag morgen. Vi hadde kun med oss litt drikke og en sjokoladebit eller lignende. Skulle nok hatt med noe mer næring...

Rasmus og Henning i bakkene opp mot Storehaugen.
I bakkene ned fra Kaupangsholtane.

Holdt et friskt tempo fra start langs rødmerket sti i retning Storehogen. Været var perfekt for en slik tur med yr og tåke. Henning hadde hatt en hardøkt dagen før og kjente dette i beina. Furuskogen rundt Kaupanger er flott å løpe i. Underlaget er tørt og røtter finnes det lite av. Det finnes et mylder av stier og skogsbilveier i området her som blant annet stisykkelmijøet setter stor pris på. Omsider nådde vi toppen av Kaupangsholtane, og herfra gikk det nedover mot Amlabukta. Kom etter hvert over et jorde og fulgte noen umerkede stier ned til fjorden. Fint her nede ved bukta, har aldri vært her før. Passerte et stupetårn som innbød til bading. Har fått en slik badeutfordring på facebook, men det ville være dumt å gjøre det nå mens kroppen var god og varm...

Nesten nede ved Amlabukta.
"Strandpromenaden" i Amlabukta.
På toppen av Amlaholten.

Etter hvert begynte dagens lengste stigning opp til Amlaholten. Fulgte asfaltvei i retning avfallsplassen i Festingsdalen og tok etter et stykke av på en rødmerket sti til toppen. På slutten var det temmelig bratt og hardt å holde joggen. Begynte å kjenne det litt i beina nå... Hadde det ikke vært for tåka er det nok fin utsikt fra toppen av Amlaholten... Fortsatte langs sti ned til Festingsdalen og deretter oppover på andre siden. Fulgte rødmerket sti helt til Søre Gråbrørne. Fint langs kanten mot fjorden. Fine motiver på rad og rekke her. Lå noen snøflekker igjen her oppe også.

Ved Kyndilstjørni.
Flott utsyn innover mot Årdalsfjorden. Sett fra like før Søre Gråbrørne.
Innover Lustrafjorden.

Fra Søre Gråbrørne visste vi at de verste høydemeterne var unnagjort. Nå bar det nedover til Svartahol der vi fulgte veien i retning Hungerhaug. Henning hadde gått fullstendig tom og var helt i kjelleren. Han er ikke så vant til å løpe så langt, så han har imponert til nå. Vi bestemte oss for at han skulle følge traktorveien ned mot Amla mens jeg og Rasmus fortsatte etter planlagt rute. Ovenfor Dalåker traff vi på grunneieren. Han lurte på hva som fikk oss til å springe så langt på en regnværsdag. I tillegg spurte han oss om hva han kunne gjøre for at denne skogen kunne bli enda bedre tilrettelagt for løpere. Virkelig trivelig kar!

På toppen av Søre Gråbrørne.
På vei ned fra Søre Gråbrørne. Fortsatt et stykke igjen...

Siste delen bort til Goro og mot Vesterland var virkelig tungt. Rasmus holdt et forrykende tempo som jeg bare hadde mitt fulle hyre å følge. Ble en god del grimaser i bakkene ned mot hovedveien. Da vi endelig kom fram var beina skikkelig gåene. Skulle nok tatt med mer energi, men uansett ble dette en super treningsøkt! Plukket opp Henning like før Amlatunnelen før vi kjørte rett til Coop på Kaupanger for å høste bananer og næringsdrikk.

Takk for økta, gutter!:)

Kart

Grovtegning av ruta vår.

Flott tur!

Written by kaihogyo 18.05.2014 20:37

Jeg misunner deg fjellene. Jeg skulle gjerne hatt litt flere høydemeter her i nærheten i treningen frem mot Hornindal i sommer. Som bortkommen bergenser er jeg smått fortvilet her jeg bor mellom Nordmarka og Romeriksåsene, men jeg får bruke det jeg har.

Spent på hvordan du kommer til å gjøre det i Hornindal. Jeg har sett navnet ditt blant de påmeldte. Jeg tar det mest som en tur, men kommer da til å løpe der det lar seg gjøre :)

Missing title

Written by Øyvindbr 08.05.2014 10:44

Og hjemme sitter far og ler når jeg forteller om denne turrapporten, den føyer seg visst inn i rekka...

Merkelig å tenke på at Irene og søstra også har vært på Amleholten, men der stopper definitivt likheten!! :)

SPREKT!

Written by LivogKristen 06.05.2014 21:50

Du finner på mye rart! Jeg er imponert! Synd dere hadde en så grå dag i vakre Sogn! Ta deg en tur til Balestrand og gå i fjellene der også, om du ikke allerede har gjort det. Jeg kan anbefale fjell som: Tjugatoten, Raudmelen, Munkeggji og områdene rundt med f.eks. Fagravatn og Bruhjellstølen, Kaldbakk. Har gått i de områdene mye og utsikten er formidabel fra alle disse plassene. Lykke til med neste krumspring, samme hvor det blir. Vi følger også dine veibeskrivelser, takk for fine og inspirerende turer med flotte bilder!

Sv: SPREKT!

Written by 500fjell 06.05.2014 22:27

Takk for det! Balestrand frister virkelig. Skal i alle fall et par turer på Gaularfjellet i tiden fremover. Litt eksamenslesing må til resten av mai, så blir nok litt amputert på turfronten fremover.

Steike, spreke dere jo

Written by mortenh 06.05.2014 21:47

Men det vet jeg jo allerede. Bratt den siste kneika opp mot Amlaholten. Dere holdt ikke joggen i de siste brattkneikene vel?

Jammen fikk du ikke sneket til deg et par topper i samme slengen også.

Hvordan gikk det forresten med Rasmus på traversen?

Sv: Steike, spreke der jo

Written by 500fjell 06.05.2014 22:26

Ja, var bra for motivasjonen å få seg et par pf100 topper. Holdt joggen omtrent hele veien bortsett fra noen få meter hvor vi måtte ned på alle fire:) Ble ingen travers på Rasmus, fikk vel kalde føtter...

Sprekt!

Written by Fjellsamleren 06.05.2014 21:32

Imponerende Sondre. Dere kan jo prøve å stelle i stand et årlig "Kaupanger Maraton" for studenter og andre lokale i Sogndal. Om det går i boks vil nok karen dere traff få flere løpere i stiene utenfor huset sitt ;)

Sv: Sprekt!

Written by 500fjell 06.05.2014 21:40

Ja, det hadde vært artig å arrangert et løp :) Litt styr med merking av løypa kanskje, men har man en dugnadsgjeng er det mye som er mulig!