Ørnaberget (23.01.2011)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Ascents Ørnaberget (878m) 23.01.2011

Skitur i Mjølfjellområdet

Første tur til hytten på Mjølfjell i 2011. Været var ikke ideelt, omkring null grader og for det meste overskyet. Ca. 1 meter snø i terrenget omkring hytten. Snøen hadde ikke satt seg, og det var relativt tungt å gå utenom oppkjørte spor. Lørdag måket vi hyttetaket. Søndagen var det noe bedre vær, opplett men grått. Vi fulgte oppkjørt løypetrase til Mjølfjell Ungdoms-herberge, og fortsatte i skispor videre østover på "Rallarvegen" til Langevatnet, Vieren og Langvasstølen. Astrid returnerte til hytten.
Ørneberget ligger ikke så langt fra veien. Denne vesle toppen markerer grensen mellom Voss og Ulvik. Toppen er markert allerede i 1830 på et gammelt kart over Raundalen Almenning, og ble da nevnt som Ørnebergshaug eller Storhaug. Selv om toppen ikke er så høy, er det flott utsikt der oppe, og stupbratt ned mot jerbanen som går delvis i tunnel og delvis under snøoverbygg. Da jeg ikke hadde vært der før om vinteren tok jeg meg en tur opp. Krysset jerbanesporet på et oversiktlig sted, og fortsatte i nysnøen med en liten kortfell under skiene opp gjennom småskog til en sadel hvor terrenget flater ut ca. 850 moh. Dreide av 90 grader mot sør og fortsatte opp på de to toppene på Ørnaberget. Den sørligste toppen er ca. 10 m høyere enn den lenger nord. På sørtoppen var der flotte merker i nysnøen etter en rype som hadde landet og beitet frokost på småbjørkene! Fint syn! Flott utsikt vestover Raundalen, innover Slondalen i vest om mot Upsete i øst. Ned igjen samme vei. Brukbare renn på bra føre, men vel mye småskog laget endel hindringer. Fine renn i løype tilbake til hytten. GPS Ørneberget Sør: 3.87903 67.31340

Ørnaberget med snøoverbygg for jernbanen sett fra Kleivane
Fra Ørnaberget mot Slondalen (Ulvik) i sør. Vestflanken av Magnildnuten til venstre i bildet
Fra toppen av Ørnaberget vestover Raundalen. Nordflanken av Mjølfjellet til venstre i bildet, Eilivseggen til høyre og Rjoaneggen i bakgrunnen mot høyre