Fin tur med Elin (27.04.2014)  6

Written by linntherese GSM

Ascents Bitihorn (1,607m) 27.04.2014
Sandhaugen (1,304m) 27.04.2014
Klare på start til å gå på en fin tur i blåhimmelsolvær. Jeg og Elin.

Siden Elin ikke kunne bli med på snøhuleturen blei jeg veldig glad når hun ville være med på skitur i dag i steden. Jeg måtte jo ha en ny topp, men siden den var liten og lå like ved siden av den kule Bitihorntoppen, kunne vi jo gå på begge.
Pappa sa han kunne bære slalomski og alt utstyret for meg og Elin, men jeg tror han angret seg litt når det blei kjempevarmt i sola og gikk masse oppover litt senere. Men fint for meg og Elin da.

Deilig pause ved Sandhaugen.

Først en snødekt Sandhaug

Sandhaugen er en sånn liten topp som ikke jeg har vært på, som ikke var så liten likevel når vi skulle gå til den. Pappa glemte Elin sine feller i bilen, så da måtte hun få mine sa pappa, og så måtte jeg skøyte. Det syntes jeg var litt urettferdig så da blei jeg litt sur en liten stund, men det gikk fort over. Vi satte uansett skiene på en plass og gikk på beina opp. Vi tok bare med to rompeakebrett. Før toppen kom vi til et kult sted hvor vi gikk på en fin snøkant over en kjempekjempekjempebratt bakke, men pappa sier at det ikke var noe farlig, så mamma'n til Elin trenger ikke å være etterpåredd.
Vi tok mange bilder og koste oss, og når vi datt gjennom snøen som ikke var like sterk bestandig, koste vi oss ikke fullt så mye.
Ned igjen til pappas store sekk kjørte vi på brettene. Det var veldig gøy. Elin kjørte fortere enn meg, men så er hun bittelitt gærn noen ganger da.

Litt tull og tøys på Sandhaugen.

Pause og mere slit

Det var kjempedeilig å sitte i sola og spise ting som smakte godt, egentlig hadde vi ikke trengt å gå mer syntes jeg, men så hadde vi jo veldig lyst til å kjøre på slalomskia da. Så da fikk vi vel gå litt. Jeg og Elin gikk litt i forveien mit Bitihorn, men pappa tok oss snart igjen, og ikke lenge var han langt foran. Nå var vi liksom litt sultne, og litt varme og litt slitne og litt av hvert, men pappa sa at vi somlet og skravlet for mye, men til slutt var det på tide med en pause. Nå skulle vi steke pølser. Men pappa hadde visst noen problemer. Sånn der rødsprit som lager varmen var både her og der, og smøret lå igjen hjemme. For at vi ikke skulle få sånn rødsprit som smaker kjempekkelt på pølsene våre, fikk jeg og Elin være kokker og det klarte vi kjempebra. Det var sikkert de beste pølsene jeg har fått på tur noen gang.

Jeg og Elin var gode pølsekokker.

Etterpå det gikk vi videre til toppen. Pappa syntes fortsatt vi somlet og pratet for mye, men han må da skjønne at vi var litt slitne da vel. På toppen prøvde vi å lage noen kule bilder, og så skiftet vi til slalomutstyret vårt. To kule jenter med hjelm og slalomski helt på toppen av Bitihorn.

Elin var litt flinkere enn meg til å hoppe høyt opp i lufta.
HoppeElin.
Slalomjenter helt på toppen.

Litt vanskelig ned igjen

Vi kjørte hele veien fra toppen. Først var det ikke så bratt. Så blei det bratt. Da maste pappa på at vi måtte kjøre sakte og forsiktig, og så blei det enda brattere for at vi skulle komme til et annet sted som var finere å kjøre. Jeg tror Elin syntes det var veeeldig bratt. Men snart blei det bedre og vi kjørte svinger og hit og dit. Det var gøy men litt slitsom også, men pappa sa vi var veldig kule som kjørte på ski helt fra toppen.
Det var en morsom tur altså og siden vi var så flinke fikk vi is på Beitostølen før vi reiste hjem.

Det var gøy å være på tur med deg Elin!

Kule jenter svinger seg ned.