Rasmustinden (01.05.2014)  5

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Skulvadalen
Ascents Rasmustinden (1,224m) 01.05.2014

Det var meldt ganske vått vær den første dagen i mai, men åtte av oss (Elise, Silje, Mikæla, Harald, Kirsten, Trine, Renate og meg) møttes på Coop Tromsdalen kl.10 og vi bestemte oss for å dra til Rasmustinden uansett værmeldinga. Været viste seg å bli overraskende bra da vi parkerte bilene ved foten av Skulvadalen, på nordøstsida av fjellet.

Gjengen i begynnelsen av turen.
Innmarsjen opp Skulvadalen

Det var rimelig spennende å begynne turen, siden det har vært en liten pause siden jeg har vært på et nytt fjell. Jeg var fortsatt overrasket (og spent) at vi fikk se fjellet i det hele tatt og gikk litt for fort i starten. Til slutt gikk vi alle sammen i et roligere tempo og trengte ikke å stoppe så ofte for å puste og kle av.

Rasmustinden kommer i sikte

Tok en ordentlig lunsjpause på ca.800moh, selvfølgelig hvor vinden blåste det kraftigste, men vi fikk ihvertfall en fin utsikt over Lakselvdalen mot Ellendaltinden og Guhkesgaisa. Sola tittet frem av og til, men ikke hele tida vi satt og spiste matpakken. Ble litt kjølig i kroppen etter hvert, så jeg var ganske glad da vi alle var klare for å fortsette oppover igjen.

Lunsjpause kommer snart
Endelig matpause.

En gruppe på tre stykker foran oss hadde allerede tråkket spor opp sørflanken mot østryggen, så vi gikk ikke helt inn til den slakere sørvestflanken og tok anledning til å bruke deres fine skispor. Dessverre mistet vi sikt da vi kom oss litt lenger opp i flanken, men det var nok for å kunne se spor og ikke havner på feil side av ryggen.

Oppover i sørflanken
Silje

Måtte sette skiene litt før toppen, ca. de siste 50 høydemeterne. Kunne vært litt ubehagelig å traversere på hard snø, spesielt siden flanken ble ganske bratt til slutt. Endelig nådde vi toppen og tok noen bilder mens vi ventet på skyene og tåke å forsvinnne, men det skjedde ikke, så vi ga opp og gikk ned til punktet hvor vi hadde parkert skiene og gjorde oss klare for nedkjøring.

Kirsten og Renate er rimelig glade etter å ha kommet opp til toppen.
Fem av oss ved toppvarden

Fikk litt vanskelig gjennomslagføre i den øverste flanken, men nydelig (og jeg mener NYDELIG) pudderføre da vi kjørte ned fra skaret mellom Rasmustinden og pt. 794 hvor vi hadde spist lunsj. Derfra ble det bare pudder, og en del lykkelige lyder fra alle. Takk for turen jenter + Harald!