Kveldstur til Rundhøe og Geite (25.04.2014)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Ascents Geite (2,002m) 25.04.2014 21:30
Rundhøe (1,822m) 25.04.2014 21:30
Visits of other PBEs Sletthamn vinterparkering (1,170m) 25.04.2014 21:30

Toppturhelg i Jotunheimen med TTF; dag 1.

Veldig kort dag på jobb og ditto tidlig avreise sørover. Plukket opp S&S på Berkåk og etter en kort stopp på Oppdal bar det strake vegen til Leirdalen, nærmere bestemt vinterparkeringen ved Breabakken. Vi ankom i 4-tiden og etter at teltene var slått opp og leir etablert ble det kveldstur på 2 av oss.

Målet var Rundhøe som vi greit kom oss opp på i strålende vær. Ryggen bort til brattbakken opp til Geite så veldig innbydende ut, og vi ble enige om å gjøre et forsøk. Bakken er delt i 2 etasjer der den nederste er brattest, men vi bautet oss greit opp her. Øvre etasje var værre pga hard snø og is. Konsentrasjonen måtte være på topp og han som hadde skarejern til skia fikk god hjelp av dem (note to self; skarejern på ønskelista).
Vel oppe på toppen var sola gått ned. Mens vi står og pakker ned feller og gjør oss klar for retur dukker den imidlertid opp igjen noen minutter! Magiske minutter der alle toppene innover ble farget røde og våre skygger nok rakk milevis innover.
Nedturen fra Skeie ble så som så for min del. Brattere enn det jeg kan huske å ha kjørt i gode gamle dager med slalomski, så stilen ble ikke spesielt bra. Resten av turen ned til teltene gikk mye bedre.

En flott kveldstur var opptakten til ei super helg i Jotunheimen, med Storebjørn lørdag og Loftet søndag!

På veg opp til Rundhøe dukker Geite opp i kveldssola.
Storebjørn sett fra Geite i fantastisk kveldssol.
På toppen av Geite og sola gjør et ekstranummer.

Gikk tom for strøm på GPS'en i brattbakkene opp til Geite..