Kringstadnakken (26.04.2014)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Forhjellen (Kvam) (60m)
Endpoint Forhjellen (Kvam) (60m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Kringstadnakken (359m) 26.04.2014

Jeg hadde tilbakelagt gode 14km over Såta, Frænavarden og Tusenårsvarden og ville ha med Kringstadnakken før jeg satte kursen tilbake til Sunnmøre. Siden fjellet lå over et tettsted (Kvam), så antok jeg at startstedet ville bli lett å finne og at stien ville være lett å gå. Jeg tok feil på begge punktene.

Etter å ha spurte flere personer havnet jeg i enden på en gate hvor jeg ble fortalt at jeg kunne følge stien *utover* og så ta til høyre på skogsveien. Det gjorde jeg, men skogsveien gikk dessverre nedover igjen. Jeg bestemte meg for å bryte meg vei oppover skogen. Dette var en lørdag, og jeg antok at det ville bli tirsdag før jeg ble kvitt alle barnålene...

Oppe på østryggen fant jeg en sti som ledet til toppen. Der traff jeg en dame som anbefalte meg å gå vestover til jeg traff den samme skogsveien. Full av lettelse la Karma og meg avgårde etter en kort stopp...

Etter noen minutter på vestryggen fikk jeg følelsen av at denne stien ville føre meg langt unna startstedet. Men så fant jeg en smal og lite synlig sti som tok meg ned på skogsveien. Noen minutter senere var jeg nede og klaget litt til karen som ba meg ta til høyre. Han mente jeg skulle ta til høyre på vestryggen, ellers ville det bli både bratt og kummerlig.