Klubbkratt og Sørklettkratt (26.04.2014)

Written by elbow (Vegard Magnussen)

Characteristic Jogging
Ascents Klubben (354m) 26.04.2014
Sørkletten (341m) 26.04.2014

Joggetur til to nye Osterøy-hauger. Jeg har egentlig bestemt meg for å ta disse skogstoppene om vinteren når det er mindre vegetasjon (og gjerne dårligere vær), men det prinsippet ble av en eller annen grunn glemt denne dagen.

Starten var i hvert fall lovende med en fin traktorvei fra Kleppsvatnet og oppover i lia. Men i det jeg skulle svinge mot sør og oppover mot Klubben forsvant alle tegn til sti. Herfra var det myrer, kratt og småskrenter om hverandre, så joggingen ble det så som så med. Og enda verre skulle det bli. Vanligvis løper jeg omveier for å unngå de verste myrene, men denne gangen var nettopp myrene de mest behagelige strekkene. Der var det i hvert fall ikke noe kratt. Siste stykket opp mot Sørkletten fant jeg en halvtydelig sti som i hvert fall hjalp litt.

Prøvde å legge returen i en litt mer direkte retning uten at dette hjalp på krattmengden. Vel nede igjen ved bilen rant blodet fra seks forskjellige skraper på beina. Disse toppene kommer jeg neppe tilbake til...

Osterøy er en vakker, men temmelig gjengrodd øy...