Drømmedag ved Nautgarden (25.04.2014)  5

Russlirundhøe (1,831m) 25.04.2014
Stornubben (2,174m) 25.04.2014
Veslnubben (2,055m) 25.04.2014
H & H nesten fremme på gromtoppen Nautgardstind.

Nydelig morgen

Heidi sendte en melding tidligere i uka om jeg eventuelt kunne være med på tur til Nautgardstinden denne fredagen. Etter litt tankevirksomhet kom jeg til at Nautgardstinden er jo superflott. Egentlig hadde vi snakket om å få til en tur dit i minst to år, så det kunne jo passe bra. Været skulle dessuten bli sedvanlig bra. Hilde skulle også være med, et nytt bekjentskap for mitt vedkommende.
Jentene hadde innlosjert seg på Bessheim og en nydelig solrik vårmorgen rullet jeg inn på tunet foran Bessheim etter en herlig liten kjøretur over fra Valdres.
Heidi var raskt ute, mens Hilde visstnok strevde med frokost og kaffe som det etter sigende ikke kunne slurves med. Ergo blei jeg sittende ut i sola og vente litt.
Så omsider dukket også Hilde opp og vi rullet ned til parkeringen ved Hulderstigen. Naboen min hadde snakket noe om lite snø nede i Sjodalen. Mulig det, men det var i alle fall nok til at vi greit kunne gå på ski fra veien uten å ta de av. Jentene tuslet oppover på brede planker, store feller og fjong plastikk mens jeg jobbet med fjellski og kortfeller. Litt arbeidsomt i første brattbakken, men over dalbrekket ble alt så meget bedre.

Aldri nærmere

Hindflyin er av den vidstrakte sorten. Man vandrer og vandrer og fjellene er liksom alltid like fjerne. Men den som går og går og går og går ... kommer til sist frem. Og det gjorde vi, via noen gode pauser. Midtveis på Hindflyin lanserte jeg et forslag: "En runde via Stornubben". Ikke så mye lenger og runder er jo alltid bedre enn frem og tilbake ... ikke sant? Også flere topper da! Og så ser jo Nautgardstinden bedre ut om man kommer fra den kanten.
Heidi var ikke sen om å si ja, og Hilde, som jeg etter hvert fant ut, var av typen som sier ja til det Heidi sier ja til ... så lenge det er liv igjen i skrotten.
Og med det endret vi kursen noen få grader mot høyre og vårt nye mål.
Det gikk ikke mange minuttene før jeg begynte å prate om topper til høyre for Stornubben også, men nå merket jeg Heidi var langt mer skeptisk.
Ved foten av Stornubben hadde vi en lang, trivelig og avslappende (det er vel slik pauser skal være) pause på en bar rabb før vi tok fatt på storbakken mot Stornubben.
Vi ble enige om å runde litt med høyre og med det mot Veslnubben. Jeg begynte allerede å prate om Austnubben, men nå tråkket Heidi bremsen stadig hardere inn.
På Veslnubben skiltes vi, sta som jeg er tuslet jeg bort på Austnubben alene, mens Heidi, sta som hun er ikke ville mer. Og Hilde som sagt? Jo hun gjør jo det Heidi gjør, ergo gikk jentene etter hvert i forveien mot Stornubben mens jeg svettet meg opp til Austnubben.

Hilde nesten på Austre. Stornubben bak.

Sjarmøretappen

Vi møttes på Stornubben. En riktig så flott nubb. Her klarte vi å gire Heidi ned for en lang fin pause. Varmt vær var det og ikke behov for allverden med klær. Vi fikk til og med "selskap" av en enslig unggutt, men ellers var vi ganske så alene i fjellet denne dagen.
Terrenget over mot Austre Nautgardstinden var ikke det beste, men omgivelsene kompenserte og vi jobbet oss uansett tappert fremover. Austre ble mest passert i forbifarten før vi fortsatte mot hovedmålet: Nautgardstinden. Jeg gikk litt i forveien opp på ryggen nord for toppen og ropte at de andre måtte komme og ta omveien. Her er det imponerene utsyn og flotte skuer, samt en beleilig liten småluftig klippe vi brukte til litt fotografering - eller "fotoshoot" som jeg kaller det på importspråk.
Så var det bare siste bratta opp og vips kunne vi innta herligheta. Jeg hadde nesten glemt hvor bra utsikten her oppe er. Nautgardstinden er en skikkelig kremtopp altså!
Som lovet spadde jeg en benk i snøen og som belønning fikk jeg enda mer av Hildes fortreffelige krydderkake med krem. Jeg hadde lagt opp til kaloriunderskudd på turen og hadde ikke med allverden med mat, men var desto mer sjeleglad for Hildes kake som kom frem ved flere anledninger. Perfekt!

Litt toppglede (på kommando) med blåhvite Gjendealper i bakgrunnen.

Adskilt, sammen, adskilt, sammen

Litt nede i brattbakken sa jeg farvel til randojentene, for klokka var blitt langt på ettermiddag og det begynte å bli på tide å komme seg hjem. Jeg skled i forveien, men fikk det for meg at jeg skulle ta med Russli Rundhøe. Det var på med kortfeller igjen og en lang slak bakke opp ditt. Jentene hadde fått opp dampen og kom raskt opp på siden og passerte meg nede på Hindflyin. Et godt stykke lenger nede tok jeg dem igjen, bare for å dure avgårde. Ned sistbakkene mot Sjodalen måtte jeg virkelig kjempe mot råtten snø, gjennomslag og skikkelig utfordrende snøforhold. På kryss og tvers ned busker og skog gikk det mens gamasjeløse sko ble fylt opp av råtten slushsnø. En solid kroppsplanting blei det også, og jeg var godt forsynt på skikjøring når jeg var nede ved bilen igjen.
Etter en kort skiftepause kom de andre og atter var vi sammen igjen, bare for å si farvel.

Tilbakeblikk mot Nautgardstind fra Russli Rundhø.

Nok en deilig kjøretur over Valdresflya etterfulgt av husholdningshandling på Beitostølen. Her falt jeg for fristelsen til å tanke opp med påskemarsipan til halv pris og med det var vel alle planer om kaloriunderskudd på denne turen terminert.

Takk for turen H&H.

Flere bilder

Start date 25.04.2014 08:36
End date 25.04.2014 18:53

Drømmedag

Written by repelo 26.04.2014 22:30

Nautgarden er vel på nordsiden av Nautgardstindene, Morten H. ??

Sv: Drømmedag

Written by mortenh 03.05.2014 19:25

Ja du har vel forsåvidt rett i det repelo (eller i alle fall nord-nordvest). Men vel oppe på ryggen var vi i alle fall på toppen av Nautgarden og tittet ned i Båsene. Men så var vel bare ved Nautgarden da og ikke i. Får vel endre tittelen.