Siste innspurt på Hurumlandet (23.04.2014)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Ascents Kølåsen (145m) 23.04.2014
Kølåsen Sørøst (145m) 23.04.2014
Stikkvannskollen (361m) 23.04.2014

Jeg ble nylig informert om at det var oppdaget en "ny" topp på Hurumlandet med primærfaktor over 100 meter, nemlig Kølåsen. Siden jeg i fjor hadde et mål om å gå på alle toppene i nærområdet til Asker, måtte jeg få tatt denne også. Fikk med meg Bjørn-Even for å gå på denne sære toppen som jeg tviler på at blir besøkt på nytt.

Bjørn-Even på toppen av Kølåsen.

Parkerte ovenfor gartneriet i svingen nord for Jaren gård. Herfra spaserte vi langsmed veien i strålende solskinn og sommertemperaturer fram til det høyeste toppunktet en halv kilometer sørøst for Jaren. Toppen var markert med et avhogget tre. Ikke noe særlig utsikt akkurat her. For å få en litt lenger tur fortsatte vi langs en bred sti sørøstover et stykke for å gå på den sørøstlige toppen (143-punktet), sånn for sikkerhetsskyld. Heller ikke her var utsikten noe særlig å skryte av. Trasket rolig tilbake til bilen.

Undertegnede på Kølåsens sørøstlige toppunkt.

Når vi først var ute på Hurumlandet og været var så bra måtte vi nesten få oss en utsiktstopp med på kjøpet. Kjørte til parkeringa på Semsporten langs rv 289 og fulgte stien mot Stikkvannskollen. I bakkene opp mot toppen tok vi 3*3 min intervalldrag for å vekke kroppen mot konkurransen Kjeringi Open på lørdag. Bjørn-Even hang seg på og jeg var overrasket over hvor god form han var i. Stien opp til toppen var litt våt noen steder, og et parti lå det faktisk en gjenværende snøflekk.

Flott utsikt mot Drammen fra Stikkvannskollen.

Utsikten fra tårnet på toppen var like fin som alltid. Vid utsikt mot store deler av sentrale Østlandet og utover Skagerrak. Dette er en av de fineste utsiktstoppene i nærheten av Oslo etter min mening, bare synd at man egentlig ikke har adgang opp i tårnet. Ruslet rolig ned til bilen etterpå.

Bjørn-Even i toppen av tårnet på Stikkvannskollen.

Takk for en hyggelig tur, Bjørn-Even!:)

Studenter altså

Written by mortenh 24.04.2014 20:44

Her har dem hatt fri hele påska, så slenger dem på mere fri. Fint å være student. Men når det er sagt, etter den påska dere hadde i nord, var det vel fortjent med litt sol og baris etter sludd og påskesnø.

Flott topp!

Written by Nils 24.04.2014 11:53

Stikkvannskollen er absolutt en flott topp på Hurumlandet ja! Vi var der på søndag:

Blir nok flere turer dit.

Så stien var fortsatt våt noen steder ... Søndag var det veldig vått noen steder øverst ved myrområdene, men det kunne omgåes i kanten da.

Du kom deg på Kølåsen før meg gitt. ;) Blir snart en tur dit for meg også, før det bygges hytte på høyeste punkt. Når/hvis det skjer, blir kanskje Kølåsen Sørøst høyeste, siden det bare skiller 30 cm ifølge kartet... ;)

Kontraster..

Written by Atomsilda 23.04.2014 15:24

Rimelig store kontraster fra Forholstinden dette Sondre!!