Drømmeforhold på Mjølfjell/Ulvikfjell (20.04.2014)  6

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Mjølfjell UH (675m)
Endpoint Samme (675m)
Ascents SV for Fagerdalsvatnet (1,204m) 20.04.2014 12:00
Reinskardnuten (1,416m) 20.04.2014 14:40
Svana (1,396m) 20.04.2014 15:45

MJØLFJELLOMRÅDET PÅ SITT BESTE

1. Påskedag på Mjølfjell. Nydelig vær og flott skiføre. Jeg parkerte ved Mjølfjell Ungdomsherberge og fulgte vanlig rute til Slondalen og Slondalsetrene. Merkelig nok ingen andre ute på tur denne flotte dagen. Jeg fortsatte ca. 300 hm oppover og østover mot Slondalsvatnet, men tok etterhvert av sørover og oppover mot 1204-toppen SV for Fagerdalsvatnet, en rute jeg har gått også tidligere.

"Ny" topp på Mjølfjell - SV for Fagerdalsvatnet

SV for Fagerdalsvatnet
Ut fra kart og koter var jeg sikker på at 1204-toppen hadde PF > 50 og således skal med på sveinh (Svein Haustveit) sin liste over Mjølfjell-topper. Jeg var oppe på toppen, som faktisk er markert med en liten varde på GPS 389775 6728766, kl. 12.

Toppvarden på SV for Fagerdalsvatnet. Utsikt nedover Slondalen
Samme, men utsikt vestover mot Mjølfjell 1374 og 1272

På tilbakeveien sjekket jeg ut høyden på området øst for toppen og sør for Fagerdalsvatnet, og kom til at toppen har en PF på ca. 90m.
Fra denne toppen ble det et fint nedrenn sørover mot det sørligste Småfagerdalsvatnet. Herfra forsøkte jeg å holde høyden i den noe rasutsatte vestskråningen av Kvannjolanuten før det ble en bratt oppstigning til platået NV for Kvannjolavatnet.

Reinskardnuten

Fra Kvannjolavatnet. Reinskardnuten til venstre, Vassfjøra til høyre
Varden på Reinskardnuten. Utsikt mot Hardangerfjorden. Miningane ned mot høyre

Fortsatte østover Kvannjolavatnet 1088 i vakkert og fullstendig uberørt terreng, og gikk opp vel 300hm langs den relativt bratte nordryggen mot toppen av Reinskardnuten, som er en sjelden besøkt topp. Moderat stor varde på GPS 390961 6724977. Nydelig utsikt, spesielt mot Vassfjøra, Hardangerfjorden ved Ulvik og mot Skipanuten. Etter en god pause i finværet på toppen gikk ferden videre mot

Svana 1396
Det er overraskende bratt ned på østsiden av Reinskardnuten, og ikke helt lett å komme seg ned. Jeg forsøkte først å gå rett østover, men her ble det desidert for bratt. Krysset derfor ned litt lenger mot NØ der jeg fant en mulig nedgang i en slags kløft. GPS her 391253 6725020. Med skiene på sekken kløv jeg først ned et steinete, snøfritt parti og deretter ned en bratt og isete snørenne som endte i en ganske stor vindgryte.

Den bratte nedgangen fra Reinskardnuten mot Svana
Flott varde på toppen av Svana! Skorafjellet i bakgrunnen

Derfra lett videre til toppen på Svana der det er en fin varde. Av en eller annen grunn ble det plutselig kraftige forstyrrelser på GPS-en med svingende koordinater som varierte med 50-100m fra sekund til sekund. Plutselig lå topp-punktet 150 vest for varden! Jeg gikk bort der, men her var det ingen markering og klart lavere enn ved varden. Ut fra beste skjønn målte jeg derfor GPS ved varden til 391630 6724305. Flotte nedrenn ned langs nordsiden av Svana der jeg etterhvert kom inn i et lite dalsøkk med nydelig føre og flott renn helt ned til Skipanutvatnet.

Flott renn i uberørt natur ned fra Svana!
Skipanuten fra Kvannjolavatnet

Tilbake samme vei, men over alle Småfagerdalsvatni for å finne laveste punkt/PF for den nye toppen SV for Fagerdalsvatnet. Flotte renn også ned fra Fagerdalsvatnet og tilbake til utgangspunktet ved Mjølfjell UH utgjorde avslutningen på en aldeles praktfull dag i Mjølfjell-Ulvik området!