Glomsrudkollen (21.04.2014)

Written by Natttur (Morten Grendal)

Start point Ilenvollen (4m)
Endpoint Ilenvollen (7m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Glomsrudkollen (597m) 21.04.2014

På den siste påskedagen gikk årets første topptur til Glomsrudkollen. Jeg kan faktisk ikke huske at jeg har vært her oppe før, det må i så fall ha vært en gang i tidlig ungdom - men det skulle bare mangle at man ikke kom seg opp på den toppen som jeg ser fra stua og verandaen hver dag...

I dag gikk altså turen i aldeles strålende vær - nesten så man kan kalle det sommervær! Vi satset på å prøve oss fra Ilenvollen, men fikk ikke kjørt så langt som vi hadde planlagt - det var en god del snø i veien som vår enkle stasjonsvogn ikke klarte å forsere... Så da ble det litt lengre gåtur.

Underveis var det en del snø her og der, men den bar greit. Kondisen var det verre med, så det ble en del pusting, pesing og pausing oppover lia. Vi følte også litt på tidspress fordi vi skulle hente unger om ikke lenge. Men omsider var vi oppe, og kunne betrakte den flotte utsikten fra tårnet. Huset der hjemme ble raskt lokalisert, og Jonsknuten og skibakkene på Norefjell var veldig tydelige. Så måtte vi haste nedover igjen, denne veien gikk det mye lettere! Snøen hadde nå blitt noe mykere, men bar forsatt greit.

Turen kan absolutt anbefales, et flott turmål - neste gang skal vi ha litt bedre tid på toppen.