Topper i Akershus og Hedmark (19.04.2014)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Bjørnholen (347m) 19.04.2014
Sørøst for Bjørnholen (347m) 19.04.2014
Hornkjølberget (433m) 19.04.2014
Rafjellet (576m) 19.04.2014
Svartåsen (361m) 19.04.2014

Påskeaften inviterte Sissel til toppturer i Akershus og Hedmark og jeg var klar. Kristen var på jobb og må gå dem sendere en gang. Vi kjørte fra meg før klokken 7 på morgenen og var ikke hos meg igjen kl 23.20 - en lang dag med mye kjøring og litt gange.

Sissel hadde regien og ansvar for ratt, gass og bremser og hun loset oss trygt frem til første topp: SVARTÅSEN. Fulgte Ottos beskrivelse og parkerte, som eneste bil på parkeringen ved skytebanen. Vi fulgte blåmerket sti til tops, tok bare av og gikk en liten snarvei et sted. Listet oss etter en hakkespett for å se hvilken type det var og vi tror det var en av flaggspettene, men så ikke nok til å se eksakt hvilken. Vi gikk og gledet oss over blåveis, hvitveis og hestehov langs stien. Var først på toppen med bok og hjertestein i varden, så over til neste topp og tok en annen merket Ti-topp sti ned igjen. Vi gikk i lave gore-texsko og nedeturen bød derfor på litt småhopping og utenfor-sti-vei. Gikk over golfbanen og opp til venstre for en rød hytte for å få en liten snarvei til starten. Da vi var presset for tid, valgte vi å sløyfe Tronfejllet denne gangen.

Videre til neste topp; SØRØST FOR BJØRNHOLEN i Skedsmo. Sissel vill ta en annen vei enn den veien de fleste har brukt. Vi hadde ikke sykkel og startet derfor fra parkeringen ved friområdet ved Tretjernet ved Kopperud gård. Stien starter mellom to jorder og går opp traktorveien og er merket til å begynne med. God sti et stykke, siden gikk vi etter et GPS-spor som en hadde lagt ut her på siden. Litt lyng og kratt, men greit å finne frem til Kohinor hytten. Der traff vi to menn som var og jobbet på hytten. Litt lunch på toppen bak hytten i flott vær! Ned igjen gikk vi via Bjørnholen og masten der. En våt og uleselig bok lå i kassen der. Merket sti helt ned igjen.

Etter litt mat i bilen satte vi kursen langs den "rosa streken" på GPS til Kongsvinger. Hadde tenkt å ta Eidskog først, men klarte å kjøre RV2 nordover i stedet for sørover. Hvordan, ja si det? Fortsatte da bare videre etter Ottos veibeskrivelse til parkeringen som hørte til RAFJELLET. Her starter den godt merkede stien, som er slakt stiende. Du merker ikke at du vinner høydemeter når du går der. På toppen er det et ståltårn med utsiktsplattform og flott utsikt over skog, skog, noen småvann og mange åser. Her er også en overnattingshytte, som ligger ved tårnet. Her må det være fint for barnefamilier å være på tur. Tiden fløy, så vi gikk heller ikke her rundløypen. Den får vi ta en annen gang.

Litt mat i bilen før vi kjørte videre gjennom Kongsvinger igjen, denne gangen i riktig retning på RV2. Traff en drøss med gamle svenske biler med ungdommer som festet og skulle innta festningen.
Fulgte Ottos beskrivelse, men IKKE let etter Mila gartneri! Når du kommer til Buholt, står det et lite skilt over skiltet med Buholt. På det skiltet står det Mila. Ta av til høyre og kjør ca 2 km, der du finner et lite treskilt på høyre side av veien, merket Hornkjølberget. Parkerte på venstre av veien på en liten parkeringslomme. Kort tur opp med jevn stigning. Stort tretårn på toppen med flott utsikt over skog, skog, åser og små vann der også. Ikke rart det heter Eidskog.
Ned igjen og inn på Essoen på Kongsvinger og kjøpte innbakt pizza før vi kjørte hjem.