Dobbedalsheia - Grimstad, 146/403 (21.04.2014)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Dobbedalsheia (360m) 21.04.2014
Visits of other PBEs Dobbedalsheia parkering (180m) 21.04.2014
Dobbedalsheia 2. påskedag

Kjørte E18 fra Kristiansand og tok av mot Birkeland. Fra Birkeland kjørte vi rv 42 mot Åmli til skilt mot Grimstad på rv 404. Fulgte denne til skilt mot Birkedal og Håland, der vi kjørte inn og kjørte ca 5 km til veien var stengt med kjetting og skilt om privat vei. Parkerte i veikanten her. GPSen viste 1,7 km til toppen. Fulgte skogsbilveien innover til den delte seg og hovedveien gikk opp en liten bakke mens det gikk en traktorvei til venstre. Fulgte traktorveien til vi kom under høyspentledningen og da gikk vi på skrå bratt opp i lia til det flatet ut og fortsatte nogenlunde parallelt med høyspentledningen til vi nærmet oss toppen og peilet oss inn på den. Så først en varde, men skjønte at det måtte være litt høyere på knausen 10 meter bortenfor og der var det også en liten varde. Brukte en god time til toppen, fremdeles en del snø på traktorveien, men tørt å fint på toppen. Var ett par kløfter som måtte forseres, men det gikk greit. Vi møtte ett par på toppen som hadde med seg bok over turer i Grimstad der blant annet denne turen var beskrevet, og de hadde fortsatt til enden av traktorveien der det gikk en sti mot toppen. De hadde riktignok mistet stien etterhvert, men for de som vil ha en mindre bratt oppstigning er sikkert dette ett bra alternativ. Vi gikk samme vei tilbake etter en god appelsin og bollepause i sola.