Fondsbu - Vangsmjøse (17.04.2014)

Written by NilsOS (Nils O. Solheim) GSM

Visits of other PBEs Fondsbu (1,065m) 17.04.2014
Tomashelleren (1,485m) 17.04.2014
Yksendalsbu (1,050m) 17.04.2014

Kjørte til Hemsingebrue og satte bilen her, deretter buss og så beltebil inn til Fonsdsbu i et grisevær skjærtorsdag. Fredag over skjenegge i et fantastisk vær med Jotunheimen som panorama hele dagen på vei til Yksendalsbu. I forhold til stinn brakke på Fonsdbu der "alle" skulle til Olavsbu, var det en befrielse å komme til Yksendalsbu med totalt fire overnattende.

På vei til Tomashelleren la vi turen om Mugnetinden som hadde en del dagsbesøk fra Beitosiden. På nytt et fantastisk rundskue.

Søndag bar det sydover fra Tomashelleren blikk stille, skyfritt og blå ekstra mao drømmeforhold. Vi var bortom Galnehusfjellet (Mon tro hva som har vært opprinnelsen til navnet?) super utsikt strupbratt ned i Sanddalen mot et speilblankt Vangsmjøse.
Nytt panoramarundskue fra Vennisfjellet hvor vi kunne plukke ut tinder og fjellområder.

Nå ventet turens rosin: 1300 høydemeter telemark ned til Hemsingebrue. Fra toppen drog vl østover til den midterste ryggen (Mellom Mjellknapp og Møsåkerkampen) merket 1658 rundet denne på østsiden og dro ned ryggen mot vannet på 1513m. Skiene måtte av noen meter her for å forsere et par skavler og noen bergknauser. Solen hadde varmet i snøen så det var greit å få fotfeste der det var som brattest. Herfra bar det nedover tett på, men hele tiden på sydvestsiden av Hensåne. Traff fire lokale helter som hadde gått opp her med skikkelig brede ski som jeg kunne følge nedover. Misunte dem skibredden da mine fjellski begynte å skjære ned i vårsnøen i bjørkeskogen. Sa farvell til de lokale skientusiastene på veien ca ved gården Austreim der de hadde parkert bilen, og fortsatte nedover jordene. Det var etter hvert en god blanding av kumøkk og vårsnø (det lille som var igjen) som kvatt i svingene. Med en blanding av halm, høy, jord og møkk under skiene var det ikke mere å gli på ca ved Norsvin ikke mange metrene unna Hemsingebrue. Kroppen kokte, svettent rant og det var 14 grader i skyggen, så hva var vel da bedre en et avkjølende bad i Vangsmjøse før kjøreturen hjem.