Tunnsjøåsen (20.04.2014)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point TRONES KIRKE (148m)
Ascents Tunnsjøåsen (344m) 20.04.2014

TUNNSJØÅSEN

Jeg kjørte mot Trones langs E6 og passerte skiltet til Namsskogan Familiepark. Fortsatte tre kilometer og parkerte ved Trones Kirke. God parkering her. Siktet meg inn mot brua over Stortromselva. Gikk litt feil på tur opp, men fant riktig vei på returen. Det er umulig å komme over elva og fossen uten brua. Meget fasinerende landskap rundt brua med fossen og dype kløfter. Det ligger en gapahuk på andre siden av brua. Fortsatte litt opp og ned opp mot toppen. Fortsatte tilbake og tok en tur innom trigpunktet som ligger på en litt lavere topp, men med bedre utsikt. Her var det et syltetøyglass med bok fra Trones il. Fin tjønn like under trigpunktet. Fortsatte tilbake til parkering. Brua over Tronesfossen var høydepunktet på turen. Anbefales

Trones og Namsskogan Familiepark nærmer seg
Fin parkering ved Trones Kirke
Isgang i Stortromselva
Brua over Tronesfossen
Utsikt fra brua mot nord
Utsikt fra brua mot sør
Toppen av Tunnsjøåsen
Vårløsning i tjønna mellom Toppen av Tunnsjøåsen og Trigpunktet
På trigpunktet var det en europalle og et syltetøyglass med bok