Ongsjøfjellet og Leppkampen fra Vassenden (20.04.2014)

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Start point Vassenden (725m)
Endpoint Vassenden (725m)
Nordre Ongsjøfjellet (1,310m) 20.04.2014
Ongsjøfjellet N2 (1,303m) 20.04.2014
Visits of other PBEs Leppskardet (1,175m) 20.04.2014

Skitur sammen med Hans Thorvald. Vi kjørte til Vassenden i Espedalen og parkerte ved miljøstasjonen. Gikk først i temmelig sterk stigning, måtte ta av skiene et par ganger ved passering av skogsveier, til Melgardsetra. Fortsatte løypa mot Roasetra, tok av denne og gikk opp på Jentfjellets nordligste punkt, og videre over alle toppunktene på samme Jentfjellet. Nede igjen på Roaseterløypa hadde vi tenkt å ta med alle toppene mot Sekken, men i det strålende påskeværet fristet det ikke særlig med kronglete bjørkeskog, vi valgte derfor i stedet å forbli på snaufjellet. Skrådde følgelig opp mot Ongsjøfjellet, en lang motbakke, men på toppen ventet et fantastisk rundskue - Jotunheimen, Rondane, Sølnkletten, Muen, Prestkampen med Skeikampen, Synnfjellet, Djuptjernskampen, Skogshorn, Ranastongi, Grindane, Rundemellen, og ganske så nært Langsuene. Nesten ikke en sky på himmelen, bare noen dotter over Rondane. Etter en lengre pause med saft og kvikk-lunsj på toppen, fortsatte vi nordover ryggen over flere småtopper og nordre Ongjøfjellet. Oppe på platået var det dårlig med snø og innimellom måtte vi bære skiene, likeledes ned mot Leppskaret. I Leppskaret var samlet mange folk, men vi fortsatte ryggen videre mot søre Leppkampen. Her så vi snart reinsdyr foran oss. De samlet seg på toppen av søre Leppkampen, men forduftet da vi inntok toppunktet. Et tamreinlag har leid beite i Vestfjellet.
Fra søre Leppkampen bratt ned i Bratteskaret, og fra skaret greit opp til Leppkampen. Over toppunktene her, og deretter fin nedkjøring til Stylsskaret. Vel nede bratthenget i Stylsskaret kom vi igjen inn på skiløype, en scooterløype som ikke var kjørt på noen dager. Fulgte denne nesten til Nordgardsetra, og fulgte deretter løype som endte på Melgardsetra. Derfra samme løype som vi fulgte opp.
Gikk 24 km og brukte 4.22, i et nydelig påskevær. Brukte Zero-ski, som fungerte helt fint.

Like fint

Written by anneg 21.04.2014 19:20

på Ongsjøfjellet i dag, sjeldent klart, det var bare å nyte den fantastiske utsikten fra toppen.