Leirvassbu påska 2014 (15.04.2014)

Written by Hansi (Hans Thorvald Nygaard) GSM

Stetinden (2,020m) 19.04.2014
Søre Stetinden (1,985m) 19.04.2014
Visits of other PBEs Leirvassbu (1,410m) 15.04.2014
Tur sammen med Johannes og Anders til Leirvassbu i påska. Anders gikk på randoneeski, mens jeg og Johannes gikk på telemark. Vi reiste inn på tirsdag og parkerte på vinterparkeringsplassen i Leirdalen og gikk inn til Leirvassbu. Etter at vi hadde kommet frem gikk jeg og Anders gikk oppover ryggen mot Stehø, men snudde da vi ble usikre på snøen og rasfaren. Fin nedkjøring tilbake til Leirvassbu.
Johannes og Anders på turen inn til Leirvassbu med Stehø og Stetind bak

Onsdag

På toppen av Midtre Høgvageltind

Vi gikk tidlig i vei mot Høgvagltinene, målet var å bestige alle tre. Vi gikk over Leirvatnet og opp til Høgvaglen. Derifra gikk vi vi ryggen til høyde 1713 og over breen til Austre. Fint vær så langt, men noe overskyet, og Midtre lå i tåka hele tiden, men vi hadde god utsikt i andre retninger. Da vi kom til høyde 1925 begynte det å blåse kraftig, og det ble fort dårlig sikt. Vi gikk ryggen opp til Midtre og satte fra oss skiene tidlig, vi så nesten ikke en meter fremover. Da tåken ikke lettet bestemte vi oss for å droppe Vestre og kjørte ned igjen samme veg som vi gikk opp. Det ble en ganske kjedlig nedkjøring da vi ikke så hverken konturene i snøen rett forran oss eller hadde noen som helst sikt over hvordan det så ut fremover.

Torsdag

På torsdagen var det meldt elendig vær, med tåke, snø og vind. Værmeldingen slo til og det ble ingen tur denne dagen. Turguidene på Leirvassbu visste å utnytte denne typen vær og arrangerte et uformelt snøskredkurs for de som ville være med, ikke dumt å lære mer om snøskred! Tiden ble slått ihjel med kortspill og Skjærtorsdagsquiz.

Fredag

Storebjørn fra Bjørnebrean

Nå var det meldt atskillelig bedre vær, og også denne værmeldingen slo til. Vi gikk ivegen nordover Leirdalen og gikk i mellom de to små toppunktene 1517 og 1448 på Steet og kjørte ned i Tverrbytnede. Derifra gikk vi oppover Bjørnbrean med sikte på Storebjørn, noe som er en ganske så drøy motbakke. Fantastisk utsikt hele tiden og godt og varmt å gå, men det var hele tiden kuldegrader og god puddersnø. Vi satte fra oss skiene ca. 40 høydemeter nedenfor toppen og gikk derifra. På toppunktet var det litt vind, men like nedenfor var det en liten dump eller gryte hvor det var le og flott å spise nista. Vi var først i løypa, men etter hvert begynte det å strømme på med folk. Etter Storebjørn vurderte vi flere alternativer, Veslebjørn ble vurdert, men vi endte opp med å ta sikte på Sokse. Vi begynte å gå opp mot renna til Sokse allerede i Bjørnskaret, men burde nok ha gått litt ut på Leirbrean først. Det endte med at vi bare kjørte ned igjen til Leirvassbu. Det ble en fantastisk nedkjøring i nysnøen som hadde kommet dagen før. En fin tur i flott vær.

Lørdag

Anders på toppen av Stetind med Smørstabbtinder bak

Siste dag på tur og vi ville oppom Stetind på veg tilbake til bilen. Vi sendte bagasjen med scooter tilbake til parkeringsplassen. Derretter fulgte vi kvistaløype i Gravdalen til Gravdalsfonni og tok oppover mot Stetind og Stehø der. Vi gikk først opp på Stehø før vi gikk opp på Søre Stetind. Jeg og Anders gikk videre på Stetind, mens Johannes ble igjen på Søre på grunn av gnagsår. Fra Søre Stetind kjørte vi ned til Storflye og gikk tilbake til bilen. Også her strømmet det på med folk. En ny fin tur og en flott avslutning på turen.