The Big Gun (19.04.2014)

Written by dygj (Bjarte Dyngjeland) GSM

Ascents Cruach Mhor (932m) 19.04.2014
The Big Gun  (939m) 19.04.2014

Tur til Big Gun som vi ikke tok sammen de andre toppene pga mye vind og traversen mellom toppene virket smal.

Fra Killarney er det merket først Kelly Ring og så til Carrauntoohil. Flere parkeringsplasser der og 2 Eur i avgift. Vi fulgte først veien videre mot Carrauntoohil. Rett før en grønn Stålbro over elven to vi av veien og gikk over sauebeite mot toppen. Langs elven var det en overgang i et gjerde som er grei å bruke. Videre rett opp lien til det lille vannet Lock Coimin Piast. Fra vannet fant vi delvis sti/tråkk mot Cruach Mhor. Stien var bare delvis synlig å vanskelig å holde, men det er greit å komme opp til toppen uten sti også.

På toppen er det en stor varde, med Jomfru Maria statue. Varden er synlig på lang avstand og en bra landemerke. Fra toppen gikk de sti videre til Big Gun. På de vanskeligste passasjene kan man unngå bratte partier ved å følge sti/tråkk ned i flanken. Den høyeste steinformasjonen kan enten omgås ca 30 meter ned i lien på høyre side, eller man går igjennom en morsom Tunnel som leder en til venstre side av ryggen. Etter tunnelen er det et lite bratt parti på ca 4 meter som må klyves. Er nok enklest oppover.
Bratt opp til toppen det siste stykke, men grei sti som slynger seg oppover. Stien fortsetter over toppen og videre til 988 toppen.

Det er veldig bra utsikt fra toppen. Anbefales.

Grei tur i fint vær og med tørre steiner