Ormtjernkampen, Dokkampen, Snuen (19.04.2014)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Spåtind hotell (860m)
Endpoint Spåtind hotell (860m)
Ascents Dokkampen (1,122m) 19.04.2014
Ormtjernkampen (1,128m) 19.04.2014
Snuen (1,179m) 19.04.2014

Påskeaften og dag 2 med base-camp Spåtind hotell, og dagens hovedmål var Ormtjernkampen. Vi startet kl. 9 og valgte å droppe løypene og heller gå rett mot Ormtjernsetra. Med skareføre kunne vi skli lett over myrene ved Oppsjøhøgda.

Fra Ormtjernsetra snirklet vi oss opp granskogen i nasjonalparken. Ingen skispor var å se. Granskogen var grei nok, men bjørkeskogen over var verre. Vi skulle bare holdt dalen helt opp i stedet for å stige for tidlig mot toppen. Ormtjernkampen ble besteget kl. 11 - ganske nøyaktig 2 timer etter at vi forlot hotellet.

Etter en kort stopp kjørte vi ned mot myra mellom Ormtjernkampen og Dokkampen og gikk langs klippene til vi fant en slak og fin vei opp. Klokken var 11:50 da vi nådde toppen og kunne se tilbake mot Ormtjernkampen.

Disse to toppene var egentlig dagens plan, men det var et lett valg å sette kursen mot Snuen siden klokken såvidt var 12. På vei ned mot Ormtjernsetra fant vi vann i bekken. Uten denne luksusen hadde Snuen blitt en krevende tur.

Toppen av Snuen ble nådd 13:50 og vi kunne atter nyte det vidstrakte og fantastiske utsynet mot Jotunheimen og Rondane. Endelig så vi skispor, og vi fulgte de nedover til vi kom til rundløypa som passerer øst for Snuen. Herfra gikk vi videre mot Oppsjøhytta før vi skøytet på våt snø 4 km tilbake til hotellet. Klokken var 15:10 da vi spente av oss skiene. GPS'en viste 28,1km. Definitivt påskens lengste tur!