Min lengste skitur (18.04.2014)  6

Ascents Sulefjellet (1,812m) 18.04.2014
Suletinden (1,780m) 18.04.2014
Visits of other PBEs Sulebu (1,330m) 18.04.2014
På Sulefjelltoppen. Bak der er Suletindtoppen og lengst bak er det sånne store Jotuntotusentopper som Austabotten.

Supertur på kjempefine fjellet

I påska hadde det vært mest vind og sånn, og vi hadde bare gått korte turer med onkel, tante, bestemor, bestefar og Alexander som var på besøk. Men i dag sa mamma og pappa at det skulle bli kjempefint vær. De hadde sikkert fått vite det av sånne meterologer.
Bestefar ville ikke være med, så jeg, mamma, pappa og bestemor kjørte til et sted som heter Filefjell.

Meg og bestemor på toppen av den bratteste bakken inn til hytta.

Først til hytta

Bestemor skulle bare være med til en hytte som heter Sulebu, mens vi andre skulle prøve å gå på et høyt fjell som heter Suletinden. Først gikk vi forbi noe som het påskelunsj. Det var skirenn, og grilling og masse folk. Så kom det oppoverbakker. Jeg følte meg ikke så sprek, så det gikk litt sakte, men etter hvert ble det bedre. Pappa sier jeg trenger lang tid på å komme i gang, omtrent som en gammel mann. Men jeg er ingen gammel mann!
Vi kom høyere og høyere og det ble finere og finere. Det gikk en skiløype, men vi kunne egentlig gå hvor vi ville. Det var kjempemange folk som skulle samme veien. Noen ganger gikk vi nesten i sånn der kø.
Da vi kom til hytta skulle vi ha pause. Det var fint.

Nesten på Suletindtoppen. Bak meg og mamma er det Sulefjelltoppen.

Suletindfjelltoppen

Masse folk og mange andre barn også på Suletindtoppen.

Etter en lang pause sa vi hade til bestemor. Mens vi hadde hatt pause hadde pappa sittet og sett på et annet fjell som heter Sulefjellet og fått sånne rare øyne før han sa at vi kunne gå på begge. To topper hadde jeg litt lyst på, men det hørtes slitsomt ut, men så sa pappa at dersom vi kunne klare det, skulle vi bare slappe av i morgen. Så gikk vi. Jeg hadde med to par ski. Skøyteskiene mine og noen andre med feller på. Når det ble bratt fikk jeg på felleski og når det ble enda brattere gikk vi på beina. Vi gikk en bratt snøbakke som bare vi gikk og jeg trodde ingen andre var på toppen, men da vi kom opp var det massemasse mennesker der.
Oi så flott. Det var noe av det fineste jeg har sett. Jeg måtte si det mange ganger til mamma hvor fint det var der, og at jeg hadde nesten lyst til å sove her oppe.
Vi så nesten alle fjelle i hele verden, og i alle fall Austabottinden min.
Det var litt sånn kald vind på toppen, og pappa sa at vi ikke kunne somle for mye siden bestemor satt og ventet.

På vei ned fra Suletindtoppen.

Alene på Sulefjelltoppen

Nå er jeg nesten på Sulefjelltoppen.

Vi fortet oss ned snøbakken. Det var for bratt til å bruke rompebrettet jeg hadde med, men meg og pappa småløp hånd i hånd og det var også moro.
Oppover mot den andre Suletoppen var det vanskelig å gå med felleskia, for det var mange sånne humper og kuler på snøen. Det er vinden som lager de sier mamma, og de ser skikkelig fine ut, nesten som kunstverk, men ikke så morsomme å gå bratt oppover på felleskia.
Jeg blei ganske sliten, så når vi var halvveis i den lange varme solbakken, tok jeg og mamma av skiene og gikk på beina. Ååå så lang den bakken var, men til slutt kom vi på toppen. Den var kjempefin med tusenmillioner små snøklumper over alt. Og sååå høyt oppe vi var. Jeg boblet over og fortalte mamma hvor superfint det var mange mange ganger.
Meg og pappa tok noen bilder. Åå det var så fint. Klokka var så mange at ingen andre var her lenger. Vi så bort på den andre Suletoppen og så så vi ned på hytta med bestemor som var en liten prikk langt nede.

Litt sånn hopping og bildetull på Sulefjelltoppen.

Tilbake og overraskelse

Meg og mamma på Sulefjelltoppen.

I dag hadde jeg ikke med slalomskia, så det var vanskelig å kjøre ned. Noen steder fikk jeg kjøre mellom beina til pappa og så kom vi til slutt til hytta igjen. Der satt bestemor. Alle de andre skiløperne var borte, bare noen menner. Han ene het Nils og var veldig grei. Han laget solbærtoddy til meg og te til mamma og pappa så satt vi lenge i solveggen. Jeg koste meg mens de andre pratet.
Etterpå var det nesten bare nedoverbakker. Det gikk superlett. Men jeg var litt sliten i beina mine når vi kom til bilen. På en bensinstasjon fikk jeg cola og en pølse og så hørte jeg på CD i bilen på tur hjem. Og når vi var hjemme var jeg nesten for trøtt til å spise maten. Jeg tror jeg sovna fort. Men det var en kjempefin dag, og så fikk jeg supermasse skryt. Det er jo litt gøy det også.

Suletindtoppen når vi kjørte hjem. Den er ganske langt borte.

Flere bilder

Start date 18.04.2014 10:38
End date 18.04.2014 20:01

Oi,

Written by Olepetter 21.04.2014 08:36

jammen en langtur for ei ung jente! Og for et herlig vær - og utsikt!

Åh ja

Written by Julia 19.04.2014 23:12

det kan du vite at vi er! Og for en glede å være på tur med en så kjempegrei jente. Selv med slitne bein i nedoverbakkene mot slutten av turen sang og humret hun enda...

Imponerende

Written by Nils 19.04.2014 22:00

Det var jammen litt av en tur, Linn Therese! Må si du er utrolig sprek. Rett og slett imponerende! Og for et fantastisk vær. Skjønner godt at du er superfornøyd etter den turen. :) Det tror jeg mamma og pappa også er.