Knivsfjellet (06.04.2014)

Written by aask (Ånund Sigurd Kvambekk) GSM

Ascents Knivsfjellet (307m) 06.04.2014

Kjørte via Sætre mot Svelvikferja. Like etter Klokkarstua tok vi til venstre inn til en idrettsplass og institusjon som ligger rett nord for toppen. Tok veien vest for gården Hov for å unngå å kjøre gjennom tunet. Tok raskt av fra lysløypa og fulgte god sti i retning toppen. Var noen valgmuligheter, men holdt hovedretningen ved stiskillene. Ved kryssende grusvei tar man veien 50 meter til venstre før stien fortsetter. Noen hundre meter før toppen valgte vi feil og tok til venstre (til høyre går mot Himmelvannet) og endte opp ved en hytte. Trolig skulle vi fulgt stien 20 m til før vi tok av, men det er mulig det er enda bedre løsninger. Bushet fra hytta til toppen. Åpent terreng, men mye høy røsslyng. Returnerte vestover for å finne utsiktspunkt. Fant trolig ikke det optimale, dessuten var det ganske tåkete/disig over 250 moh. Fant stien mot Himmelvannet og fulgte det tilbake, etter hvert samme vei som vi kom opp.

GPS-sporet er fra hytta før toppen, via toppen og returen.