Påsketur (2) i Lindås - Djupedalseggene (18.04.2014)

Written by Astrid (Astrid S. Andersen) GSM

Start point Øvre Veland (200m)
Endpoint Samme (200m)
Ascents Djupedalseggene (449m) 18.04.2014 16:10

NY, FIN LINDÅS-TOPP

Etter turen til Rundesteinen tidligere på dagen ble det tid til en ny topp mens vi var her ute i Lindås. Knut og jeg kjørte så høyt opp som veien går til Øvre Veland. Nydelig utsikt og flott kulturlandskap her oppe. Vi fant en slags parkeringsmulighet i en sving litt nedenfor gården og gikk over innmark til vi kom inn på den godt merkete stien til Djupedalseggene. Masse folk i alle aldre ute på tur denne fine vårdagen - vi traff vel mellom 20 og 30 turgåere.

Halvøyen Melshovden i Masfjorden midt i bildet
Dyrdal l Lindås med Austlendingen i bakgrunnen

Vi gikk først opp på det flate topp-partiet vel 200m SØ for trig-punktet. Der står det en mast med en sender. Så gikk vi bortover småhøydene til trigpunktet samtidig som vi sjekket høyden på GPS-en. Hele området mellom de to stengene ligger på omtrent samme høyde, og det var ikke mulig å identifisere punkter som med sikkerhet er høyere enn der trig-merket står.

Telemasten SØ på Djupedalseggen
Trig-merket på Djupedalseggen. Utsikt utover Austefjorden

Etter å ha nytt utsikten utover Austfjorden med Lindås i vest og Masfjorden mot øst returnerte vi samme vei til bilen.