Sletterustvatnet SØ og Slettningsegge (18.04.2014)  5

Written by elbow (Vegard Magnussen)

Ascents Sletterustvatnet SØ (1,464m) 18.04.2014
Slettningsegge (1,524m) 18.04.2014

Denne dagen hadde vi egentlig planlagt å gå på Rasletind, men siden Valdresflya var stengt på grunn av vind måtte vi finne et alternativ på Filefjell. Ingen av oss hadde vært noe særlig på tur i området som ligger i "kroken" mellom E16 og Rv53 før, så vi valgte oss ut en passelig rute der. Målet ble Slettningsbu med retur over Slettningsegge. Jeg tenkte i tillegg å få med meg Sletterustvatnet SØ og Svarteknippa for å gjøre et lite innhugg i Vangslisten.

Vi parkerte ved Grønlistølen like vest for Thomaskyrkja og tråklet oss opp gjennom bjørkeskogen. Videre opp til Grønevatnet hvor det åpenbarte seg et fantastisk og bortimot urørt viddelandskap.

Opp gjennom bjørkeskogen
Herlig å komme over tregrensen
Siste kneiken før Grønevatnet
Nyter utsikten mot Grønevatnet. Skjeltrene i bakgrunnen
Nydelig turterreng

Resten av familien fortsatt rett frem mot Slettningsbu, men jeg fikk med meg min bror på en avstikker mot den ikke navngitte toppen som ligger akkurat på fylkesgrensen mellom Sogn og Fjordane og Oppland. Det så mest naturlig å gå opp østryggen, men vi bestemte oss for å gå litt mer rett på for å få en liten runde av det. Fantastisk utsikt fra toppen, både mot Hurrungane i nord og Suletind m.fl. i sør.

På toppen av Sletterustvatnet SØ

Nedrennet var utfordrende i starten på grunn av mye skare og skavler, men etterhvert kom vi oss ned igjen på kvistet løype mot Slettningsbu. De andre hadde tatt en pause for å vente på oss og samtidig bestemt seg for å begynne tilbaketuren via Slettningsegge uten å gå via Slettningsbu først. Dermed måtte jeg skrinlegge planene om å få med Svarteknippa på samme turen.

På toppen av Slettningsegge var det overraskende nok masse folk - dette er tydeligvis et populært mål i påsken. Igjen en fantastisk utsikt i alle retninger, nå også nedover mot Valdres.

På toppen av Slettningsegge
Undertegnede og spisse tinder

Returen over "eggen" var også veldig flott, selv om vi til slutt valgte en nedkjøring ned igjen til Grønevatnet som ble i bratteste laget. Men snøen hadde heldigvis blitt adskillig mindre hard i løpet av dagen, så det gikk da på et vis. Nedkjøringen gjennom bjørkeskogen var herlig og ble en perfekt avslutning på en flott påskedag på Filefjell.

Start date 18.04.2014 10:34
End date 18.04.2014 15:17

Men Skjeltrane

Written by mortenh 11.05.2014 21:36

Men Skjeltrane fikk du ikke sneket meg deg denne gangen?

18.04, en fantastisk dag. Blir nesten litt melankolsk av å se de fine bildene. Minner meg på en vinter som nå definitivt er forbi. Påskehelga i år er vel noen av de flotteste vinterdagene vi hadde. Tørrsnø og hvite vidder.

Sv: Men Skjeltrane

Written by elbow 12.05.2014 09:25

Skjeltrane hadde jeg (og flere av de andre) fra før, så den droppet vi denne gangen.

Kan leve lenge på den påsken ja. Ikke bare de flotteste vinterdagene, men for oss på sørvest-landet ble det stort sett de eneste vinterdagene også. Bortsett fra en skitur blant lyng og steiner på Målegge i julen hadde jeg faktisk ikke fjellskiene på beina før i påsken...