Hovdefjell - Vegårdshei, 144/403 (18.04.2014)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Hovdefjell (525m) 18.04.2014
Visits of other PBEs Hovdefjell parkering (250m) 18.04.2014

Etter Ansmyrhei i Tvedestrand var det Hovefjell i Vegårshei som sto på programmet. Vi fulgte rv 415 som går fra E18 forbi Nes jernverk og mot Åmli. Tok av rv 415 ved skilt mot Uvsvann og kjørte ett godt stykke. GPSen ville ha oss til å kjøre inn en skogsbilvei, men den var ikke kjørbar pga snø så vi fotsatte videre til vi kom til ett kryss der vi svingte til venstre og kom så etter ikke så lenge til skiltet mot Gisletveit og tok inn på grusveien her. Tok andre grusvei til høyre og parkerte ved parkeringsplassen der veien videre er stengt med bom. Da var det bare å sette sin lit til apostelenes hester og traske oppover den 3 km lange svingete grusveien mot masta på Hovdefjell. Veien var tørr og fin, men relativt mye snø i terrenget. Gikk rolig opp og brukte en liten time til toppen. Her var det bart og fint og det ble lunsj med kvikklunsj og appelsin i sola på toppen. Veldig fin utsikt fra toppen og ganske folksomt også. Samme vei tilbake. Mor var med.