Grythatten (15.04.2014)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point ROMOLSÆTRA (766m)
Ascents Grythatten (1,367m) 15.04.2014
Hesthøa (1,112m) 15.04.2014

GRYTHATTEN - HESTHØA

Jeg kjørte fra Stjørdal og gjennom Trondheim med snøkaos og sørpeføre. Kom opp til Oppdal med strålende sol og påskevær. Kjørte først til Statoil på Oppdal for å hente et Topptrimklippekort.
Det er utplassert ni trimkasser i Oppdal. Jeg har tatt bronsemerket to år på rad. Ny pins med motiv hvert år. For den som bor nærmere Oppdal er det mulig å ta sølvtopper og Gulltopper også. Tar man gull fem år på rad får man en meget ekslusiv diplom malt av Tone Rise Viken. Jeg kjørte 12,5 km nord for Oppdal og tok av Gamle Kongeveg på venstre side like før Fagerhaug. Fortsatte en km. og tok av til høyre etter bomveg (Kr 50,- kortautomat) mot Grytdalen. Ca 9 km inn til Romolsætra. Gode parkeringsmuligheter etter denne veien. På med skiene ved Romolsætra. og i gnistrende påskeføre gikk jeg opp til Topptrimbronsetoppen Hesthøe. Klippet kortet her og hadde valget mellom Trollhytta eller Grythatten. Jeg valgte Grythatten og gikk opp mot toppen. De siste 300 meterne var så bratt at jeg droppet skiene og gikk opp. Det var tre ferske spor foran meg her. Tre stykker hadde skrevet i toppboka. På returen var det kun å gli på skia i fem km helt ned til parkeringa. Neste bronsetopp i Oppdal blir Våttåhaugen. Da kan det passe å bestige Almannberget med det samme (pf 100 topp) Almannberget er kjent fra en sang som Terje Tysland har skrevet (eksNamsosing) Jeg forstår godt at han synger "Oppdal e bøgda mi"