Primærfaktorfadese på Botnfjellet (14.04.2014)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Håkøybotn (8m)
Ascents Botnfjellet (844m) 14.04.2014

Påsken er kommet, og som planlagt gikk turen nordover til Troms for å samle topper og kose seg med fin skikjøring. Reiste med fly fra Oslo til Tromsø sammen med Øyvind M. Her oppe møtte vi Ole Fredrik som hadde fikset en altfor liten leiebil med tanke på alt utstyret vi hadde med oss! Været var dessverre langt i fra bra, men når vi først har reist så langt kunne vi ikke sitte i ro og kope. Ute på Kvaløya benyttet vi anledningen mellom de verste snøbygene til å bestige en topp. Etter å ha lett litt i boka «Toppturer i Troms» falt valget på Lille Blåmannen. Det så ut som en grei tur med skredsikker nedkjøring.

Øyvind måtte spikke seg en pinne som erstatning for tapt skistav.

Parkerte på en stor brøytet plass i Håkøybotn (avgift kr 50,- tror jeg). Kledde på oss turutstyret og fulgte sporene oppover mot nordøstryggen på Botnfjellet. Øyvind fant ut at den ene staven var brukket, så han ble nødt til å improvisere med en glissen bjørkekvist. Fulgte markerte stikker så og si hele veien. Opp til ca. 400 moh var det delvis våt og sammenpakket vårsnø, lenger oppe mer vindpakket snø over et avblåst skarelag. På toppen blåste det friskt så vi ble ikke lenge før vi stod klare for å kjøre ned igjen. Bestemte oss for å kjøre ned mot sørøst. Denne sida bød på fin og jevn kjøring. Fikk partier med god puddersnø før vi kom ned i vårslusjen. Absolutt innafor!

Hustrig på toppen som egentlig ikke var den høyeste!

Straffen var at vi måtte stake oss ut igjen langrennsløypa tilbake til parkeringsplassen, men det var det verdt. Ferden gikk så videre til et søpleskur vi fant som innbød til overnatting for tre primitive skibomser. I ettertid ser vi at høyeste punktet ikke ligger på Botnfjellet, men på Litje-Blåmannen en snau kilometer lenger bak. Med andre ord et stort tap i antall primærfaktormetere for oss toppnerder!;-)