Fin dag i Søndre Porsgrunn (14.04.2014)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Barlindåsen (192m) 14.04.2014
Omsdalsåsen (244m) 14.04.2014
Storås (157m) 14.04.2014

Årets påsketur for oss. Kristen skal på jobb i morgen og skulle vi få en påsketur i år, måtte vi hoppe i det i dag. Solen skinte og dagen var nydelig og vi satte kursen mot porsgrunn, da Liv oppdaget at det er en liste over Porsgrunn sine topper med Pf over 100 m. Vi valgte oss BARLINDÅSEN først. Spurte eieren av gården Bassebu i enden av Langevannet, om å få stå ved veien hans. På veien som fører innover til denne toppen er bommen flyttet og er nå helt ute i hovedveien. Vi fulgte en fin traktorvei innover mot Lauvikane, men tok av fra denne på en mer utydlig traktorvei til høyre rett før du ser taken på gården. Denne traktorveien fulgte vi til vi kom til en litt større traktorvei og en snuplass. Fulgte denne traktorveien opp bakken og innnover et stykke. Fint her med hvitveis, blåveis, hestehov og fuglesang. Et stykke inn på denne veien skar vi opp et skar til venstre. Denne turen ble over stokk og stein, ur og klyving. Men vi kom da frem til NORDRE Barlindåsen og drakk litt vann der. Hadde lest at SØNDRE Barlindåsen skulle være kjempefin og trasket i vei mot denne. Klatret og kløv oss fremover og kom på toppen til slutt. Toppen er fin den, men vi synes Valås sin topp har finere utsikt vi da. På vei ned igjen, fulgte vi en revne og kom greit nedover et stykke. Men på slutten måtte vi også her klyve, før vi kom ned igjen til den snuplassen. Her på turen ned til snuplassen, traff vi på et tre der noen hadde spikret opp et lammekranie på. Videre nedover tok vi til venstre og kløv forbi flere store huler og skremte opp to store harer. Fra snuplassen og frem til bilen igjen var det deilig å gå på den gamle traktoveien etter all klyvingen. Lurer på om det finnes en bedre vei å ta seg frem til disse toppeme? Heldigvis finnes det noe som heter GPS, utrolig glad for den på denne turen!

Vi var klar for en ny tur og bestemte oss for å gå til STORÅS fra Langangen skole. Vi gikk inn den private veien, til høyre for det røde huset. Oppoverbakke en stund. Vi gikk og lette etter den blå merkingen og skjønte da vi så Halvarptjenn, at vi hadde fulgt grusveien for langt. Vi snudde og gikk et godt stykke tilbake, før vi skar inn en vei til høyre og fulgte denne stien som går nesten paralellt med grusveien innover. (se bilde der vi tok av fra grusveien, der vi gikk inn i skogen). Godt brukt sti her og etter hvert kom vi til et skilt der det stod Storås. (Det kom en vei fra andre siden, og frem til dette skiltet. Den var merket med blått, men vi prøvde ikke å finne ut hvor denne kom fra). Derifra var det rød og blåmerking helt til tops. Flott topp med benk og turkasse og fin utsikt over tjernet, skog, åser og sjø. Da vi satt på benken på toppen og kosa oss med kaffe, marsipan og vafler, bestemte vi oss for å sykle innover denne grusveien en gang. Vi så grusveien fra toppen. Og ikke minst, hit til denne toppen ønsker vi å gå flere ganger! Dette blir en konkurrent til Valås for lunchmat en vanlig hverdag.

Vi kjørte videre og blinket oss ut OMDALSÅSEN NORDRE OG SØNDRE som siste topp i dag. Vi parkerte som 19 topper har gjort ved Stulen barnehage. Gikk innover på traktorveien her. Her er flere av dem, men vi holdt til høyre og rett frem, fulgte GPSen langs traktorveien, som gikk opp mellom disse to toppene. Her så vi et rådyr, som løp over traktorveien, der denne veien er som brattest. På toppen av bakken, tok vi til venstre noen få meter og vi var på Nordre toppen. Tok bilder og ned igjen til traktorveien, fulgte denne til der det går en sti til høyre. Stien kunne følges nesten til topps. Her satt vi lenge og kosea oss med vafler og kaffe og Hval-marsipan., det er jo påske.

Bilder kommer etter hvert.

Samler ja

Written by LivogKristen 16.04.2014 21:42

Ja det var fint der. Vi har gått mye på Årdalsåsen, Fjeringen og Valås, men nå fant vi den listen og kastet oss på den. Kjekt med beskrivelser fra toppene. Nå blir dt 14 dagers opphold, da Kristen skal jobbe. Men i mai fortsetter vi på Porsgrunns listen, i tillegg til 10-toppern Grenland. Har også printet ut 100pf listen fra Bamble og Skien.

Det er

Written by mortenh 16.04.2014 17:50

fint på disse Porsgrunnskollene. Og ikke mange som går på disse, med unntak av de mest kjente som Årdalsåsen, Svartberget og Fjerdingen.

Hva med å samle Porsgrunn 100pf? Lista er liten og fin og fortjener flere samlere. Går an det selv om man bor i Skien? :)