Vårslusjtur mot Torstadnakken (09.04.2014)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Selseng (410m)
Ascents Strandafjellet (1,250m) 09.04.2014 not summited
Torstadnakken (1,568m) 09.04.2014 not summited

Denne onsdags ettermiddagen var det meldt sol ifølge yr.no. I håp om å kjøre fin vårslusj i kveldssola tenkte jeg at sørvestsida på Tortadnakken/Strandafjellet kunne være bra saker. Jeg, Andreas og Gustaf samt chihuahuaen Channa (!) kjørte opp Sogndalsdalen og parkerte ved Selseng. Allerede her begynte jeg å bli litt skeptisk. Mye snø hadde smeltet i skogen, og det hadde vært mye varmere her enn hva jeg hadde forventet. Likevel tok vi sjansen og trasket på oppover i skogen.

Sørvestflanken på Strandafjellet sett fra Selseng.

Akkurat som vi fryktet, snøen var pill råtten etter å ha stekt i sola hele ettermiddagen. Klokka var jo passert kl. 16.00... Andreas og Gustaf tenkte sikkert; «hva faen er det Sondre har lurt oss med på?». Heldigvis veier ikke Channa mer enn 3 kg, så hun unngikk gjennomslag i snøen. Tøff hund! I overgangen til tregrensa bratnet det til ytterligere og vi registrerte at de 10 øverste centimeterne med snø bare rutsjet av et hardere lag under ved belastning. Dette resulterte i relativt store våtsnøskred dersom snøen rutsjet langt nok. Tanken på å fortsette oppover en bratt og jevn flanke var ikke særlig fristende. Vi besluttet å snu på rundt 900 moh.

Tok en lengre pause i sola som etter hvert forsvant bak en sky. Kameraet mitt hadde gått tom for batteri, så fikk bare tatt ett bilde denne dagen. Skikjøringa ned igjen var utfordrende. Spesielt når snøen bare skled vekk i hver sving. Fort gjort å komme for langt bakpå skiene merket jeg. Gustaf måtte ha Channa i bånd hele veien ned pga en del sigesprekker i snøen på vei nedover. Ikke kult om hun hadde falt nedi en slik...

Selv om turen ikke ble noen suksess var vi alle enige om at dette var god læring. Neste gang starter vi tidligere. Den som intet våger intet vinner!:)