Gråurda. Alene. (05.04.2014)  4

Written by Morsk (Morten Skoglund) GSM

Start point Vutudal (260m)
Endpoint Vutudal (260m)
Ascents Gråurda (791m) 05.04.2014
Hovshaugen (406m) 05.04.2014
Omnsfjellet ses godt fra Gråurda når været er brukbart.
Man bør ikke gå til Hovshaugen i Orkdal hvis man er ute etter utsikt.

Endelig har skiføret kommet til Trøndelag denne rare vinteren. Parkerte langs riksveien ved bommen ved seterveien litt ovenfor Vutudal. Bokhandelen på Orkanger hadde ikke kart så jeg måtte gå på karthusken og den er dårlig. Dette medførte selvfølgelig at jeg gikk altfor langt på seterveien, helt opp til Kudalen og da oppnådde jeg selvsagt å måtte krysse tre kraftige bekkeraviner i stedet for to mindre. Man bør absolutt krysse Kudalsbekken ved parkeringsplassen ca 400 m fra riksveien. Etter å ha krysset "to Kudalsbekker" kom jeg opp på fine myrer før jeg krysset Fjelldalen. Etter denne dalen var det fine myrer å gå på før jeg dreide oppover i retning Fjellbruna og videre mot toppen. Det var fint å gå med langrennski i dag selv om skiene med klister kladdet litt i høyden. Et par hundre meter langs en rabbe tok jeg av meg skia og gikk på beina.

Nedover fulgte jeg samme løypa bortsett fra at etter kryssinga av Fjelldalen gikk jeg nedover myrene utover ryggen slik at jeg kom rett på den omtalte parkeringsplassen. Her var det mye finere å gå enn den ruta jeg gikk oppover.

Jeg brukte vel ca 1 time og 40 minutter oppover og 45 minutter nedover.

På hjemveien kjørte jeg fra Orkanger, opp til utfartstedet Ulvåsen og parkerte der. Gikk deretter langs en vei i retning Hovshaugen. Det var delvis maskinpreparert løype. Det var fint å gå langs veien, men det ble veldig tett skog de siste 200 m opp på toppen. Ingen utsikt og jeg brukte vel omtrent tre kvarter på denne rolige turen.