Berdalseken - kongen av Filefjell (01.04.2014)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point E16 (941m)
Ascents Berdalseken (1,814m) 01.04.2014

Nok en deilig dag på Filefjell. Sluttet tidligere i dag på skikurset kl. 14, så da øynet jeg håp om å rekke en tur til selveste Berdalseken før middag kl. 18.

På vei opp mot Slutedalen med tilbakeblikk mot startstedet.

Kjørte E16 i retning Lærdal og parkerte i veikanten like etter avkjørselen mot Sluten. Herfra gikk jeg over elva mellom Smeddalsvannene og videre i retning munningen av Slutedalen. Et kort bratt punkt ble forsert før det flatet ut oppover Slutedalen. Herfra og inn til Slutevatni gikk jeg bare i mine egne tanker og koste meg med stillheten. Registrerte noen potensielle islinjer i nordsida på Grønenosi. Fortsatt muligheter for isklatring i høytliggende nordsider.

Fint i Slutedalen.

Fra Slutevatni gikk jeg opp en del bakker nordover til jeg kom over kanten og fikk øye på Berdalseken og vannet som ligger sør for denne. Herfra var det ganske avblåst og ujevnt terreng til topps. Endte med å gå en direkte variant rett mot toppen. Bratt det siste stykket her, så jeg tok av meg skiene like greit.

Toppen kommer til syne.

På toppen var det relativt disig og Hurrungane stakk så vidt fram over noen skyer. Har jo vært sol og varmt i snart to uker, så ikke rart at lufta ikke er like krystallklar som i starten. Dagens crux var å komme seg opp på den den store toppvarden. Ved å sparke inn gode tak til føtter og hender kom jeg meg faktisk helt opp.

Toppvarden på Berdalseken.
Hurrungane svever på en sky i det fjerne.

Ned igjen gjaldt det å ikke miste høyden for fort, og heller få en jevn sklitur hele veien ned på skaren. Ble litt staking ut Slutedalen, ellers nesten bare sklitur hele veien hjem til bilen. Fikk noen herlige telemarksvinger i nydelig vårslusj ved munningen av Slutedalen.

Nå bare det rett tilbake til Filefjellstuene og få servert en god middag!:)