Kjapp ettermiddagstur til Suletinden (31.03.2014)  5

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Maristova (800m)
Ascents Suletinden (1,780m) 31.03.2014

Etter en hel dag med skikurs i trekket på Filefjell i sola fikk jeg dårlig samvittighet for ikke å ha vært på noen topptur. Dagen var enda ung da kursdagen var over kl. 16, men middagen varte kun fra 18-19.30. Skulle jeg rekke en topptur måtte jeg være effektiv!

Passerer tregrensa og ser meg tilbake mot Lærdal.
Suletinden kommer til syne.

Jeg hadde veldig lyst å besøke Suletinden som kanskje er den mest ikoniske toppen på Filefjell. Turen er 13 km lang og byr på 1000 hm. Dersom jeg skulle rekke dette på to timer måtte det bli treningstur. Parkerte ved Maristova der jeg oppdaget at jeg hadde glemt kart/gps/kompass... Husket kartutsnittet sånn halvvegs i hodet, så jeg så bort i fra fjellvettreglene og la i vei likevel. Først etter å ha bannet meg opp gjennom pill råtten snø i 200 høydemeter så jeg at veien opp mot Gramstølen var brøytet. Vet ikke om det er bomveg opp hit, hvis ikke kunne man jo kjørt opp her.

Dei gamle fjell i syningom er alltid eins å sjå.... Hurrungane <3
Panorama fra toppen av Suletinden.

Over tregrensa ble snøen fastere og jeg fikk fort øye på dagens mål. Satte kursen direkte mot toppen og jobbet på oppover sletta. Etter hvert forserte jeg en kort bratt bakke før en liten flate til mot toppinnsteget. Her satte jeg fra meg skiene og gikk til fots opp den siste bratte bakken.

Toppgliset :)

Nydelig utsikt fra toppen. Spesielt mot Jotunheimen! Angret ikke på at jeg tok turen nå. Ble tid til en kjapp nistepause før jeg duret på ned igjen. Etter en hel dag med kurs i telemark (med fjellski) i alpinbakken fant jeg ut at det slettes ikke var like lett å utføre dette i terreng med varierende underlag! Rotet meg inn i veinettet rundt Gramstølen og måtte ufrivillig krysse veien opptil flere ganger. Siste bakken ned mot Maristova var det så råtten snø at kjøreteknikken var basert på kjøring rett ned til farten ble så stor at man måtte sette seg på rompa.

Var tilbake på Filefjellstuene kl. 19 og rakk middag i dag også!:)