En drøm rundt Svellnos- og Tverråbrean (29.03.2014)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ymelstinden S1 (2,205m) 29.03.2014
Ymelstinden S2 (2,207m) 29.03.2014
Visits of other PBEs Svellnosbrean 29.03.2014

Endelig kom godværet som var ventet på Spiterstulen! Jeg starta alt kl 7.50 og styrte opp mot Eventyrisen på Svellnosbreen. Stakk oppom Solskinnstoppen først, som i dag levde opp til navnet sitt! Litt klabbing hadde det vært rett nedenfor denne, men her oppe var det ganske tørt, så kortfellene kom til sin rett. Artig å se Galdhøpiggen fra denne vinkelen.
Litt klyving med skia i hendene opp til dagens første 2k; Svellnosbreahesten. Sola varma godt nå, og jeg fortsatte bort til sekundærtoppene til Ymelstinden, som tok seg godt ut på nært hold!

Tett på Ymelstind.

Videre oppom Nordre og Vestre Tverråtinden, og vurderte et øyeblikk også Tverråtinden, som jo var lett herfra. Men nei, tiden måtte prioriteres, og jeg hadde begrenset med vann igjen, og dessuten hadde jeg jo vært på Tverråtinden før. Så kom dagens mest spennende øyeblikk; hvordan var det å ta seg ned til Tverråbrean?

Hadde tenkt på SV-egga ned, men fant en flott flanke med snø, og passende myke snøforhold, så jeg gikk rett ned. En utglidning ble det, men det var lett å stoppe opp i den myke snøen. Sola bakte og steikte i sørhellinga her, og jeg tok litt solfaktor på meg, selv om grunnlaget skulle være svært godt. (Og ja, jeg ble ikke solbrent.)

Nå gikk det kjapt og lett opp til Lindbergtinden, hvor det ble en spisepause i sola. Gikk egga bort uten sekk og ski - den var artig! Videre til vesttoppen var det vanvittig luftig, så jeg lot det være, og gikk tilbake til skia. Tok runden rundt fjellet og plukket så vesttoppen på enkel måte med skiene på. Så to karer som snudde på vei opp mot skavlen noe sør for Bukkehøe.

Lindbergtinden tok seg flott ut, sett fra Vesttoppen.

Gikk så lett over breen og oppom haugen med det vanvittige navnet; Nordøst for Bukkeholstinden vest 3. Herfra var det lett bort til Bukkeholsbandet, og dagens siste og tredje egentlig 2k-topp; Nordre Bukkeholstinden. Utforska egga litt videre, men måtte ned til skiene, og så opp på egga igjen, og bort til østtoppen. Her var det igjen stopp, da et bratt skar skilte meg fra Ø2. Ned til skia igjen, og rundt Ø2 og så lett klyving opp til denne fra østsida.

Plukket til slutt med meg de to unnselige Styggehøe V2 og V1. Alle disse småtoppene er jo kjekke å ha vært på når jeg skal begynne på 2k-lista med pf 10 meter. Men først skal pf 30 fullføres, altså!

På N Bukkeholstinden Ø1. Her er et bratt skar og enda brattere opp til Ø2.

Vurderte nå "snarveien" ned til Tverråbrean, men det var knallhardt i den nordvendte hellinga og litt usikkert hvor bratt det egentlig var, så jeg turte ikke. La derfor veien rundt Nordre Bukkeholstinden igjen, og så ventet 1,5 t sikksakk og nedtur til Spiterstulen igjen. Stakk bortom høyde 1827 på Tverråbrean også. Det ble nesten litt for bratt lenger ned på Tverråbrean, da det nå var blitt stålhardt føre. Fordelen med å returnere så seint, var at jeg skled så og si helt til Spiterstulen, der jeg forrige dagen hadde måttet gå diagonalgang den siste kilometeren.

11 timer på tur, tørst som bare det, og usedvanlig sulten! Stakk innom Jan Petter i teltet, før det ble Spaghetti ala Capri i bilen - himmelsk!

(Tok masse bilder, og får se når tiden kommer for evt å publisere flere...)

Litt av en rundtur!

Written by knutsverre 01.04.2014 22:13

Skikkelig storfangst av 2K topper - 13 alle nye (?) i tallet, Ole-Petter. Tror min dagsrekord i området er på 12! Nydelig vær og flotte bilder! Finner ikke navnet ditt på PF10 listen......

Hvordan ligger du an der?

Sv: Litt av en rundtur!

Written by Olepetter 05.04.2014 09:15

He, he. Ingen pf 10 liste FØR pf 30 er komplett. Prinsippsak. :) Men plukker litt med meg når det er godt vær, med tanke på framtiden...