"Førstebestigning" av nordre Gaustumseterfjellet (30.03.2014)

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Start point Astridbekken (860m)
Endpoint Astridbekken (860m)
Roshaugen (987m) 30.03.2014
Torpevassfjellet (1,016m) 30.03.2014
Værskeitoppen (987m) 30.03.2014

Skitur alene fra Astridbekken. Gikk først om Staumseterkrysset og opp på Værskeitoppen, før jeg tok Kjettbergløypa. Tok av fra denne og gikk opp på Roshaugen. I bratta ned herfra var det ekkelt i sydhellinga, da snøen begynte å bryte, havnet dypt nede i et einerkratt, heldigvis gikk det bra med ski og staver. Fortsatte løypa til Kjettbergkrysset, og gikk opp på Kjettbergets tre toppunkter. Her så det ikke ut til å ha vært noen siden sist jeg var der, men på veg tilbake møtte jeg to personer som da befant seg på høyeste punkt (midttoppen). Hadde på mange turer sett at det av broder Jan registrerte "Gaustumseterfjellet" hadde et høyere toppunkt på motsatt side av skiløypa opp mot Prestkjerringa, jeg valgte derfor nå å tråkke meg oppom dette høydepunktet. Veldig bratt opp fra sør, men veldig kurant nedkjøring retning Prestkjerringa. På Prestkjerringa var det folksomt, flere ukjente, Trond Buhaug med følge, samt Tone Skatrud og Gudmund Forseth som jeg allerede hadde snakket med før Kroktjernkrysset, og som jeg stadig var i kontakt med helt til Staumseterkrysset.
Fra Prestkjerringa gikk jeg over Myssmørhelje, Hindalsfjellet og Gammelhans til Nysetra. Herfra øvreløypa til Hærfjellet, og raskeste vei ned igjen til Astridbekken.
En alldeles strålende dag i fjellet, sol fra skyfri himmel og varmt, antakelig over 10 varmegrader. Bløt snø hele turen gikk med Rode universalklister +6 - -6. Noe disig så toppene i Jotunheimen vistes ikke.