Glomsrudkollen og Finnebrenna (29.03.2014)

Written by aask (Ånund Sigurd Kvambekk) GSM

Ascents Finnebrenna (612m) 29.03.2014
Glomsrudkollen (597m) 29.03.2014
Halvor og Heidi i god stil opp mot Glomsrudkollen

Startet fra Asker litt over 9 og kjørte til Åmot. Rundt 1 km nord for sentrum tok vi til høyre på skilt til Engersetra. God vei med bom som bare tar kort. Jeg var noe overrasket over hvor mange bare flekker det var blitt siden turen min på mandag litt lenger mot nordøst. Men forskjellen var at nå startet vi fra sør, sist gang fra nord.

Vi satset på en traktorvei fra andre enden av parkeringsplassen. Etter hvert tråklet vi oss frem til stien mot Maurtjern. Her var det noen bare partier, og skiene måtte av for første og siste gang. På høyden dreide vi til venstre mot Åstjern og tok oss greit nordover på et hogstfelt. Planen var å runde kollen i 545 moh nivået. Det gikk greit, men det var kun en enkel passasje i et bratt terreng, og veldig tett skog i skaret under 540 moh. I ettertid virker det mer fornuftig å ta seg ned til myrene på 515 moh som går nordvestover, og så gå rett mot toppen fra nordvest. Men vi kom oss greit på toppen. Det var nydelig utsikt i vest-nordvest-hellingen, som stort sett var et hogstfelt. Koste oss med en tur i tårnet, som kanskje burde fått seg en ny stige?

Så kom turens svarte del. Vi tok oss ned fra toppen i nordøst hvor det var litt bratt, tett skog, og skare som ikke bar når vi prøvde å ta av skiene. Vi burde nok ha tatt samme vei tilbake og tatt traktorveiene forbi Maurtjern. Humøret bedret seg først når vi krysset bekken og kunne ta fatt på stigningen mot Finnebrenna. Sola hadde nå for alvor smeltet overflaten på snøen, så klisteret satt perfekt! Vi hadde bevisst lagt ruta langt nord for å kunne følge hogstfelt som vi hadde sett på norgeibilder.no. Tiden begynte å renne litt ut da vi skulle på fest kl. 19. Turfølget var ikke like ivrig på PF100 og ble satt igjen for å fyre opp bålet til pølsegrilling. Jeg gikk imens opp på toppen og tilbake. Var ganske tett skog de siste 300 m til toppen, så jeg fant heldigvis en bedre rute tilbake.

Bålet brant fint, og pølser er alltid godt. Kakao smakte også godt. Sola steiket så til og med bar overkropp ble testet.

Vi koste oss i sola og rant ned Svarttjerndalen. Fant en fin rute som unngikk de bratte partiene øverst. 200 m i alt for tett skog før vi kom ut på et hogstfelt. Det er bare å nyte denne korte tiden av året når man setter pris på slikt! Det ble etter hvert bare partier, så litt sikksakk ble det før vi kom ned til veien. Fulgte den til Vesle Vindsjø hvor vi tok til venstre og fulgte skiløypen tilbake. Vi var litt usikre på hvor skiløypa gikk og endte opp med å ta en tverrløype for tidlig. Kom da ut på veien 300 m for tidlig og måtte bære skiene. Så at det kom opp en tverrløype rett ved parkeringen, så vi kunne ha fulgt sporet litt til før vi tok til høyre.

6 timer på farten, men mye i ro på to solide raster!