Gommahaugen og Skreppenuten (19.09.2000)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Slondalsvatnet utløpsos (750m)
Endpoint Samme (750m)
Ascents Gommahaugen (1,309m) 19.09.2000 13:00
Skreppenuten (1,384m) 19.09.2000 15:00
Visits of other PBEs Gommahaugene fangstanlegg (1,240m) 19.09.2000 13:15
Vassmælaren Gommahaug (1,145m) 19.09.2000 16:45
Øvste Kvannskorane (860m) 19.09.2000 17:45

Gommahaugen og Skreppenuten

Flott tur fra hytten på Mjølfjell. Start 1045 fra utløpsosen Slondalsvatnet. Gikk innover på vestsiden av vannet på god sti og videre oppover og sørover mot Fengjabotn.

Steinring vest for Fengjabotn som sees midt i mot

Derfra 90 graders dreining vestover og oppover mot toppen av Gommahaugen. Her er det bratt og ikke vanlig å gå, men der er ingen egentlige problemer å finne frem, og veien gir seg etterhvert selv. Fra toppen av Gommahaugen ned til flotte fangstanlegg for rein som Helge Titland og jeg har registrert som Gommahaugene fangstanlegg.

Litt av fangstanlegget ved Gommahaugen. litt av Kvannjolvatnet og Kvannjolanuten mot venstre. Skipanuten 1498 i bakgrunnen
Skreppenuten sett fra NØ-siden 2. september 2000. Foto: Helge Titland

Fortsatte mot SSØ til et område litt sør for 1146. Klatret opp et bratt skar i nærheten av en liten bekk som kommer ned fra 1317 vatnet vest for Skreppenut, og gikk ut til toppen på 1386 på mitt kart. Nedblåst, hvit trevarde på toppen. Flott utsikt mot Miningane, Sveigsfjellet og Vassfjøra i SØ.
Fra Gommahaug mot Fengjabotn der det er tre fangsgraver for rein
Fra Gommahaug mot Slondalsvatnet. Magnhildennut og Hervardseggi i bakgrunnen, Eilivseggi helt bakerst
Stor stein/mulig heller på Gommahaugane mot Skreppenut. Kvannjolvatnet og Reinaskarnuten i bakgrunnen
På vei mot dagens mål - Skreppenut til høyre i bildet
Nedblåst trig-merke på toppen av Skreppenut. Den gamle ferdselsvegen  Fereiskorane mot Ulvik øverst til høyre (snøflaten)
Nedblåst trig-merke på toppen av Skreppenut. Den gamle ferdselsvegen Fereiskorane mot Ulvik øverst til høyre (snøflaten)

På tilbakeveien fra Skreppenut fant jeg en heller med fin oppmuring som sikkert er brukt som le eller til overnatting for folk som gikk fra Ulvik til Slondalen over Fereiskorane eller Gamle Slondalsvegen. Mer info på kulturminnesok.no: Gommahaug - heller/oppmuring.

Stor heller med oppmuring, antagelig brukt som ly/overnatting i forbindelse med jakt. GPS 32V 388563 6724633, 1336 moh

Videre hjemover mot NV over Gommahaugane forbi Vassmælaren og ned Øvre Kvannskorane. Mer info om Vassmælaren her: Slondal R53 Nedbørsmåler.
Tilbake ved bilen 2045. En flott dag!