Nonsfjellet (30.03.2014)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point HEIA GJESTEGÅRD (218m)
Ascents Nonsfjellet (545m) 30.03.2014

NONSFJELLET

Jeg kjørte opp til Heia Gjestegård som ligger langs E6 ca 12 km sør for Grong. Her er det tre parkeringsplasser for turgåere. Det går mange merkede skiløyper og turstier herfra. Det er meget god skilting her. Jeg fulgte ei skiløype som går fra Heia til Kvennsjøen. Sporene var som trikkeskinner. Løypa inn til Kvennsjøen er 7 km, men etter 5,4 km like ved Svarttjønna forlot jeg løypa og gikk opp en slak rygg mot toppen. Trigpunktet på Nonsfjellet er ikke plassert på høyeste punkt, så jeg fortsatte til kartsmultringen som er høyeste punkt. På returen fortsatte jeg rett ned til Kvennsjøen. Her var det breie fine scooterspor over vannet. Isen er fremdeles trygg. Kom inn på den fine skiløypa og rente i rekordfart ned mot Heia Gjestegård. Fine unnakjøringer nedover. Max fart var 33 km pr time.

Start frs Heia Gjestegård
God skilting fra Heia Gjestegård
Trikkespor mellom Heia Gjestegård og Kvennsjøen
Løypa passerer Svarttjønna
Utsikt fra trigpunktet på Nonsfjellet mot Kvennsjøen (ikke høyeste punkt)
Små trær på toppen av Nonsfjellet