Småtopper rundt Surtningssubrean (24.03.2014)  6

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Glitterheim (1,390m)
Endpoint Samme (1,390m)
Surtningssuoksle (2,222m) 24.03.2014 18:35
Visits of other PBEs Glitterheim (1,390m) 24.03.2014 10:00

TOPPTUR RUNDT SURTNINGSSUBREAN!

Ny dag på Glitterheim og endelig godvær! Noe sen turstart kl 10. Jan og jeg fulgte kvisteløypen opp i skaret mellom Austre og Vestre Hestlægerhøe (1700 moh) og videre vel 200 hm ned i Blåtjønnholet. Flott nedrenn på perfekt føre, 10-12 kuldegrader og nydelig vær! Dette tegnet til å bli en perfekt turdag!

På vei mot Surtningsubrean. Fra venstre Gjendealper, Austre Surtningsue, Surtningsue og Surtningsuoksle,Blåbreahøer og SØ Styggehøebreatind

Nede i Blåtjønnholet traff vi et engelsk ektepar som er faste gjester på Glitterheim. De hadde tenkt seg opp på toppen av Surtningsue via den bratte breen i østsiden, men måtte gi opp pga en bratt skavl under toppen. Vi gikk sammen med dem opp på Surtningssuoksle. Flott utsikt mot Surtningssue, Blåbreahøene, Styggehøbreatindane og Memururutinder lenger vest.

Fra Surtningsuoksle. Foran Blåbreahøer, SV og SØ Styggehøbreatind. I bakgrunnen Memurutinder V3, V2, V1, Store og toppen av Austre

Vi siktet oss inn mot den flotte gryten NØ for Oksle, og nådde først frem til blåtoppen

Surtningsuoksle Øst
Dette stedet kan knapt kalles en topp. Det er satt opp en liten varde på 478818 6823529 på et stort nokså flatt steinparti. PF er oppgitt til 4m, men det virker mindre. Uansett var det fin utsikt mot de Austre Surtningsue-toppene og mot Nautgardstinden.

Austre Surtningsue og Oksle fra Blåtjønnholet
Varde  Surtningsuoksle Øst. Nautgardstinden i bakgrunnen
Varde Surtningsuoksle Øst. Nautgardstinden i bakgrunnen
De Austre Surtningsuene i sikte. Midt- og Sørtoppen Surtningsue i bakgrunnen
Fra venstre Austre og Vest for Austre Surtningsue

Før vi nådde bort til de Austre Surtningsuetoppene ble det enda en liten blåtopp til forrett, nemlig

V2 for Austre Surtningssue

Blåtoppen V2 for Austre Surtning- sue. Nautgardstinden bakenfor
Stein og varde på V2 for Austre Surtningsue. Surtningsue 2368 bak

Dette kan vel heller ikke kalles noen topp med PF oppgitt til 2 m! I dette området er der en stor stein med en liten varde på GPS 479467 6822864. Et minst like høyt punkt finnes ca. 30 m mot ØNØ på en flate helt ute på stupet mot bregryten i øst. GPS her 479513 6822873. Når jeg legger inn sistnevnte koordinater på kartet havner de 60 m ned i bratten. Her mener jeg bestemt at kartet må være feil/unøyaktig. For ikke å forvirre ytterligere med GPS data velger jeg å "pinne" blåtoppen på steinen litt inne på flaten. Endelig var vi klar for noen ordentlige topper, skjønt mange vil vil nok mene at disse småtoppene med PF mellom 10 og 30 helst bør forbigåes i stillhet..... Uansett - et lite stykke øst for V2 ble det lite snø og bratt slik at vi måtte sette fra oss skiene.

Fra venstre Austre og Vest for Austre Surtningsue. Mindre topp lengst mot høyre. Besshøe i bakgrunnen

Eggen videre østover smalnet raskt til og vi tok fatt på klyvingen bortover mot

Vest for Austre Surtningssue
Turen bortover eggen ble årets første litt alpine opplevelse. Merkelig hvordan nesten 6 mnds "eksil" fra eksponerte omgivelser merkes! Det måtte til en viss tilvenning for både Jan og meg før vi begynte å føle oss helt komfortable med de luftige omgivelsene. Det var stort sett greit å gå bortover eggen, mange steder på bart og tørt fjell, andre steder på snø. Det er flere småtopper bortover eggen som godt kunne vært reg som "blåtopper" med PF 6-7m, men det får være. Etter en ganske tydelig slik fortopp vest for Vest for Austre Surtningssue, kom vi til Vest for Austre som i grunnen var den mest krevende av det to Austre. Det var bratt og eksponert pga en snøflate på vestsiden av toppen (grønn trekant på PB kartet) og småbratt ned igjen på andre siden, men ikke eksponert. GPS på toppen 479776 6822725.

Jan på Vest for Austre Surtningssue. Foto fra vestsiden
På toppen av Vest for Austre Surtningssue. Foto mot Surtningsuebreen i vest

Vi fortsatte bortover rygggen til

Austre Surtningssue
Bratt, men helt grei adkomst til toppen der det er en varde på GPS 4800186822781.

Austre Surtningssue 2078 fra Vest for Austre
Jan på Austre Surtningssue. Besshøe i bakgrunnen
Varden på Austre Surtningssue. Vest for Austre bakenfor
Fra Nestaustre mot de Austre Surtningssuene

Tilbake samme vei vestover og på igjen med skiene. Lettgått og fint skiføre videre sørover mot neste topp

Nestaustre Surtningssue

Før skaret NV for Nestaustre. Høgdebrotet i bakgrunnen
Skaret NV for Nestaustre. Surtningsuoksle i bakgrunnen

Etter en liten tur ned på breen, opp igjen på ryggen som raskt smalnet ganske kraftig av. Plutselig sto vi på en snøflate på et par meters bredde der det var stupbratt ned både mot øst og vest. Vi fant frem sikringsutstyret før vi våget oss ut på kanten for å få oversikt over forholdene utover mot Nestaustre. Heldigvis var det ikke noe problem. Sikring unødvendig. Det var litt bratt, men helt uproblematisk å komme seg både ned og opp igjen fra skaret. Derfra bred og fin rygg ut mot Nestaustre. Meget beskjeden varde på høyeste punkt 479082 6821718.

Jan ved varden på Nestaustre Surtningssue. Høgdebrotet og Gjendealper i bakgrunnen
Gjendealper fra Nestaustre Surtningssue. Fra Knutshøe til venstre til Slettmarkpiggen og Kampen mot høyre

Midtre Surtningssue
Fra Nestaustre hadde vi bra utsikt mot denne. Østflanken så ikke veldig fristende ut, været var begynt å bli dårligere, og klokken var blitt over 16. Vi begynte å tvile på om vi ville klare å få med oss denne toppen, men valgte å gjøre et forsøk. Vi rundet vestover breen i overkant av noen synlige bresprekker og gradvis oppover mot skaret mellom Sørtoppen og Midtre. Etterhvert tegnet det seg en grei passasje oppover mot et lite skar øst for Midtre. Det ble brattere etterhvert og på grensen mot mulig utløsning av ras. Vi satte fra oss skiene, og gikk til fots de siste 50m opp på ryggen. Da var vi allerede oppe på 2200 m! Derfra viste det seg heldigvis å være en lett match å fortsette til toppen av Midtre. Oppe ved varden kl 1730. GPS 478078 6821571. Været var nå blitt nokså disig med begrenset utsikt, men gleden var stor over at vi hadde nådd toppen!

Midtre Surtningssue sett fra Nestaustre. Sørtoppen skimtes bak
På toppen av Midtre Surtningssue. Sørtoppen i bakgrunnen
Fra Midtre Surtningssue mot Austre og Surtningsuoksle

Nå var det verste unnagjort, og det gjensto bare en liten på-vei-tilbake topp, nemlig

Surtningssuoksle

Bre-øyen øst for Surtningsue. Midtre og Sørtoppen i bakgrunnen
Brefallet nord for Surtningssue som sees i bakgrunnen mot venstre

På vei mot denne var vi oppom det bare partiet midt på breen hvor det er en skarp kant mot sør, men nesten flatt mot nord. Kløv opp på en stor, 2-3m høy stein der oppe (GPS 477928 6822365). I tilfelle breen skulle minke med en 7-8 m kan dette bli en ny PF > 10 m topp i klasse med de andre, noe sære blåtoppene i området, og da har vi i alle fall vært der! Vi var fremme ved dagens siste mål kl 1830 akkurat idet solen var i ferd med å gå ned. Liten varde ytterst på kanten på GPS 477791 6823098. Flott utsikt ned mot Blåbrean og det bratte, ville brefallet nord for Surtningssue.

Jan i solnedgang på Surtningssuoksle 2222
Flott lys på Surtninssuoksle - dagens siste topp!

Straks solen var gått ned begynte det å bli skikkelig kaldt. Nå viste det seg at resten av drikken og matpakkene vi hadde igjen var frosset! Det var bare å begi seg på hjemvei. Stort sett bra føre og greie nedkjøringer til Blåtjønnin. Ned hit brukte vi i underkant av en time. Så fulgte de seige 200 hm opp igjen til Heslægerhøe-skaret. Her måtte hodelyktene på. Tilbake på Glitterheim litt etter kl 22 etter å ha vært 12 timer ute på tur med full måloppnåelse. På Glitterheim fikk vi som vanlig herlig middag lenge etter stengetid. Takk til Jan for en alle tiders flott tur!

Start date 24.03.2014 10:00
End date 24.03.2014 22:05

Lang dagstur

Written by Olepetter 08.04.2014 10:50

på deg også, ser jeg! Men startstedet i boksen øverst må du rette til GlitterHEIM... :)

Sv: Lang dagstur

Written by mortenh 08.04.2014 10:55

Og litt pussig hvordan startstedet og sluttstedet som iflg. teksten er identisk sank med vel 100 meter i løpet av dagen :)

• +

Sv: Sv: Lang dagstur

Written by GeirI 08.04.2014 12:43

Sv: Lang dagstur

Written by knutsverre 08.04.2014 22:10

Takk for korreksjoner!

Ole-Petter: tind rettet til heim. Morten: Jeg har tatt vekk noe atypiske GPS punkter på tracket slik at det ser litt mer akseptabelt ut. Men jeg kommer ikke unna at Glitterheim hadde "sunket" ca. 40 hm ila 12 timer. Mange høydedata på GPS-en viste det samme. Skyldes sannsynligvis barometriske variasjoner - kaldt og økende høytrykk utover kvelden. Geir: teknologien har sine klare begrensninger slik som det fremkommer her. Høyde-metrene er antagelig endel overestimerte, men det var nok minst 1500 hm. GPS-en har en generell tendens til å overestimere høydemetrene.