Kvannfjellet (29.03.2014)  3

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Fjellskardal
Ascents Kvannfjellet (1,011m) 29.03.2014 not summited

Andre dag på skredworkshopen og dagen begynte med et forsøk på Kvannfjellet. Så ut som at vi skulle få bygevær igjen i dag, men været var ganske greit da vi startet turen.

Begynnelsen av turen. Vi sjekker skredsøkere.
Litt kartsjekking når vi kommer opp til tregrensen.

Fine snøforhold i skogen, men da vi nådde tregrensen traff vi hard og vindpåvirket snø. Etter litt diskusjon med vår instruktør Svein, bestemte vi oss for å gå videre mot varden. Vinden ble kraftigere og snøen ble enda mer isete. Sikten var dårlig, og det førte til at flertallet stemte for å snu da vi kom oss opp til ca. 600 moh. Jeg mente at vi kunne gått lenge opp, men jeg skjønte samtidig at toppen ikke var turmålet i dag.

Dårlig sikt, kraftig vind og skareføre førte til at det ble snutur.
Lunsj i skogen.

Resten av turen ble brukt på et par runder opp og ned skogen. Ikke min 'cup of tea' men vi fikk rimelig bra skikjøring likevel. Sikkert første gang jeg har tatt av og på mine skifeller så mange ganger i løpet av bare et par timer! Likte jeg dette? Nei, egentlig ikke. Synd at det ikke krevd mye tanke eller vurdering av skredfaren og rutevalg her. Jeg ble lei av skogkjøringa etter den tredje runden mens de andre gikk opp en gang til. Turen får terningkast 3 pga været og snufaktor. Hadde jeg ikke hatt med en hyggelig gjeng, hadde terningkasten blitt en 2-er tror jeg.