Vårdag på Audunshø. (30.03.2014)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Kringsjå (150m)
Ascents Audunsheia (575m) 30.03.2014
Vestre Tågheia (486m) 30.03.2014

-Søndagsfamilietur i strålende vårvær

På veg fra Skihytta mot Audunstjønnan. Fjorden og panoramaet i ryggen.

Siste marssøndagen rant opp med strålende vårvær. Etter litt diskusjon ved frokostbordet endte vi opp med å ta en skitur i marka, det vil si "ski inn/ski out", enn så lenge. Etter å ha båret skia 100 meter var vi på fast snøsåle i lysløypa. Det hadde vært nattefrost, så det var fortsatt hardt oppover i løypa. Bra for skiføret framover det. Selv om det var relativt tidlig på dag, vi hadde jo stilt klokka til sommertid i dag til og med, varma sola bra i bakkene oppover mot Skihytta.

Straks oppe på Audunshø. Flott utsikt vestover.

Vi fortsatte videre opp til Audunstjønnan, her var det på tide å lette på bekledningen. Vær og temperatur kunne minne om ei godværshelg i mai, pinse for eksempel. På skareføret gikk det lett over Tjønnan og videre nordvestover til Audunshø. Fin utsikt på denne toppen, som er mye mindre besøkt enn sine naboer i øst, Frænavarden og Moldeheia.

Etter en kort pause med drikke og felleavtaking la vi kursen rett sørover ned i øvre deler av Arsdalen. Fant noen artige snøstriper nedover her. Snøen begynte å minke alvorlig, så en liten krattskog måtte forseres. Om lag på 400-meters kota stoppa vi å la på fellene igjen. Herifra gikk det kjapt opp til Vestre Tågheia.

Nå fulgte et nytt nedrenn. Vi la kursen i sørøstlig retning, slik at vi skulle passere litt vest for Skihytta i retning Damefallet. De sørvendte sidene hadde snøfrie områder, så det gjaldt å treffe riktig. Det gikk ikke så gale, sjøl om vi måtte gjennom et litt skogatrongt område. Her fikk gutta visst sine "skills". Videre gikk det lystig nedover Botnan, med svinger og hopp over barflekker og berg som kom litt vel brått på. Etterhvert kom vi inn på skiløypa, som nå hadde blitt passe myk, og vips var vi hjemme igjen.