Sandfloegga (29.03.2014)  6

Written by haky (Harald Kylland) GSM

Start point Ståvann (891m)
Ascents Sandfloegga (1,721m) 29.03.2014
Visits of other PBEs Haukeliseter Fjellstue (986m) 29.03.2014

Kjørte opp til Haukeliseter kvelden i forveien. På grunn av det fine været som var meldt var det fult på Haukeliseter, men fikk nå en madrass i Nupsalen kl. 23:30. Litt for sent for min del når en skal på lang skitur neste dag.

Det var litt overskyet når jeg startet fra Ståvann i 8:30 tiden. Fulgte sommerløypa mot Holmasjøen. Oppe ved vann på 1325 traff jeg to karer som hadde lagt i telt ,de skulle også til Sandfloegga, men de ville opp om Nupsdalen. Nå var også sola kommet og skyfritt som det var varslet.

reinsdyrspor rett før Holmasjøen.

Holmasjøen var drøy, før stigningen begynte måtte diverse klær av, nå var det varmt. Inntok litt mat også her. Nå var det jevn stigning oppover. Fant nok en bedre trase enn den Ole-Petter gikk ned. Ved utløpet av Sandflotjønna var bekken open, så her kunne det fylles vann. Gikk opp helt til høyre som så mange andre.

Ved Sandflotjønna

Skrev navn i bok på toppen. Fin utsikt til Hårteigen, Folgefonna og mange andre topper.

Stort sett samme vei tilbake til bilen. I siste nedkjøring mot bilen tok jeg et fint mageplask i den vekselvis harde og råtne snøen. Ved bilen viste GPS gangtid 6t og 10min + Pause tid 2t og 10 min. Så var det bare å sette seg i bilen for en 3,5t kjøretur heim til Birkeland.