Topptur til Malmangersnuten i Rosendal (25.03.2014)

Written by overlandscape

Ascents Malmangersnuten (890m) 25.03.2014

Etter å ha gått en noe slitsom Randonee-tur i går bestemte jeg meg for en kortere tur i dag før jeg kjørte tilbake til Bergen. Valget falt på Malmangernuten 890 moh. som er en klassisk tur i Rosendal.

Jeg startet fra P-plass ved Rosendal Fjordhotel og gikk tvers over riksvegen til skilt og merking langs gangvegen til Skeie der stien starter bratt opp lia. Før tregrensa går stien i utmark og blandingsskog. Flott utsikt over Rosendal og nabobygdene i grenselandet mellom Sunnhordland og Hardanger, med hav, fjorder, vassdragsnatur og mektige fjellområde.

Malmangernuten til høyre. Rosendal Fjordhotel i forgrunnen. melderskin til venstre. Fjellet jeg var rett ved i går.

Etter å ha kommet over tregrensen, begynte utsikten virkelig å presentere seg.

Rosendal ned til høyre, Kvinnheradfjorden, som er en del av Hardangerfjorden,  og den lille øya Snilstveitøy
Rosendal ned til høyre, Kvinnheradfjorden, som er en del av Hardangerfjorden, og den lille øya Snilstveitøy
Toppen av Malmangernuten. Signering i boken og en matpause
Utsikt fra toppen mot Rosendalsalpene. Området til venstre er toppen jeg var på i går.
Frihet
Kvinnherad kirke anno ca 1250. Malmangernuten er toppen til høyre der jeg nettopp var.

En superduper tur som jeg brukte ca 5 timer på inkludert mange pauser for å nyte naturen og det fantastiske været.