SV Styggehøbreatinden og Søre Veotinden (23.03.2014)  6

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Glitterheim (1,390m)
Endpoint Samme (1,390m)
Ascents Sørvestre Styggehøbreatinden (2,220m) 23.03.2014 14:40
Søre Veotinden (2,267m) 23.03.2014 15:45
Visits of other PBEs Glitterheim (1,390m) 23.03.2014 09:15

RETUR TIL SV STYGGEHØBREATINDEN

Dette var den siste, ubestegne 2000m toppen på PF>10m listen i dette området. Jeg var helt fremme på kanten mot toppen 13.04.2011 under turen til Blåbreahøene, men våget ikke den gang å ta skrittene over "sukkenes bro" som Robert (Robert Rogne) kaller det i sin malende beskrivelse fra 4.8.2007.
Nå var tiden kommet for et seriøst forsøk, denne gang med Jan på laget og medbrakt sikringsutstyr. Værmeldingen fra Yr.no var ikke noe særlig å skryte av. Skyet vær, en god del vind, jevnt på 10-12 m/s var varslet for dagen. Men det virkelige været var adskillig bedre, og vi dro avgårde fra Glitterheim litt etter kl 09. Flott føre. Toppturski med kortfeller for oss begge. Vi fulgte kvisteløypen opp langs Hestbekken og dreide mot sørvest til skaret øst for Styggehøe 1883. Videre fulgte vi den vanlige traséen de vel 200 hm ned til 1632-vannene. Jeg har gått denne ruten 3 ganger tidligere, stort sett på isete og skavlete føre. Men denne dagen var det rikelig med snø og perfekte føreforhold. Nydelig! Pause ved 1632-vannene i 12-tiden. Der ble vi nådd igjen av to hyhggelige karer vi hadde truffet dagen før på Glitterheim, nemlig Arnfinn Aspenes og Johan Lindstrøm, sistnevnte nytt PB medlem under navnet elkraft (Johan Lindstrøm). Vi startet sammen oppover Styggehøbrean, men ble raskt distansert av Arnfinn og Johan som bare gikk rett oppover på rando-skiene, mange steder for bratt for oss både i forhold til feller og kondisjon!

På vei opp Styggehøbrean. SV Styggehøbreatinden til venstre
SV Styggehøbreatinden i midten, pinnaklene mot venstre

Bratt, men ukomplisert opp det siste stykket til Styggehøbreskardet. Der møtte vi to spreke jenter fra Gjøvik Turlag - en av de var Aud Villanger opprinnelig fra Bergen - på vei til Søre Veotinden. De fire andre gikk først til Søre Veotinden mens Jan og jeg fortsatte mot dagens mål:

SV Styggehøbreatinden
Fremme ved den smale passasjen kl 1423. Været var nå blitt riktig så bra - glimt av sol og nesten vindstille! Passasjen over til toppen så på langt nær så skummel ut som jeg erindret fra tidligere turer. Under slike forhold var det ikke noe problem å traversere denne "broen". Vi valgte likevel å sikre med sele og tau.

SV Styggehøbreatinden kommer til syne
Jan rigger seg til før "traversen" over til SV Styggehøbreatind

Jeg tok meg først over på skrevs over broen uten problemer. Det gikk også helt greit å komme seg opp skråningen fra broen, og vips var jeg oppe på toppen. GPS 476160 6825963.

Fin og bred hylle utover mot toppen!
SV Styggehøbreatinden - min første 2K topp i 2014!

Jan kom etter, men måtte returnere til sekkene da han hadde glemt kameraet. Det var så å si vindstille på toppen, og fin utsikt mot de bratte pinnaklene langs passasjen over til Søraustre Styggehøbreatinden.

Fra SV mot SØ Styggehøbreatind med pinnaklene
Jan på vei tilbake fra toppen

Det var enda relativt tidlig på dag, så vi bestemte oss for å ta med en topp til som Jan ikke hadde vært på, nemlig

Søre Veotinden

Farvel til SV Styggehøbreatind.....
Hallo til Søre Veotinden....

Dette er den høyeste av Veotindene. Vi satte fra oss skiene i Styggehøbreskardet, og gikk til fots opp til varden ytterst på stupet ned mot Store Veotinden. Vindstille og fint her også. GPS 475168 6826614.

Jan på vei mot Søre Veotinden. Store i bakgrunnen
Søre Veotinden. Toppen av Store i bakgrunnen. Foto: Jan
Gjensyn med Memurutinden Ø2, Steinhaugen, Austre Memurutind og NØ for Austre Memurutind

Tilbake langs stort sett samme trasé. Tåke og dårlig sikt ned fra Styggehøbreskardet, senere glimrende sikt og nydelig føre hele veien nedover breen.

Johan og Arnfinn var på toppen av Store Veotinden da vi var på Søre!
PÅ vei ned siste del av Styggehøbrean. Drømmeforhold! Foto: Jan

Etter de kjedelige 200 hm opp igjen til skaret øst for Styggehø fikk vi et aldeles nydelig nedrenn der vi kunne stå i ett sammenhengende renn helt ned til flatene sør for Glitterheim. For en gangs skyld var fremme tidsnok til å rekke en herlig middag med nykokt ørret på Glitterheim. Jeg gir denne turen terningkast seks pga at vi nådde planlagt topp selv om vi knapt hadde turd å regne med det pga værmeldingene. Glimrende skiføre, vindstille på toppene og brukbar sikt medvirker i høy grad! Takk for en flott tur, Jan!

Start date 23.03.2014 09:17
(UTC+01:00)
End date 23.03.2014 18:24

Takk for info -

Written by Olepetter 01.04.2014 20:35

disse to (bl.a) har jeg igjen... Du holder det gående, ser jeg!

Sv: Takk for info -

Written by knutsverre 03.04.2014 22:06

Joda! Det ble en sen start på 2K toppene i år, men nå er vi i gang! Med ditt tempo Ole-Petter tar du fint gjenværende Veotinder og alle Blåbreahøene på en dag fra Glitterheim! God tur!