Langtur fra Friisvegen med Morten (26.03.2014)

Written by bergtatt (Kim Dahlen) GSM

Ascents Store Hirisjøhøgda (1,392m) 26.03.2014
Prestbuhøgda (1,336m) 26.03.2014
Storfjellet i Ringebu (1,415m) 26.03.2014
Storkletten (1,159m) 26.03.2014
Storvola (1,435m) 26.03.2014

Tidlig start
Kl 0530 presis kom Morten susende til Bohus på Vingrom, hvorfra vi kjørte videre sammen. Over Ringebufjellet var egentlig dagens høydepunkt rent værmessig, med Rondane badene i morgensol og solstrålende gjennom snøføyka over de høye brøytekantene. Vi kom akkurat gjennom fonnene i veien og duret videre ned i retning Østerdalen og videre opp Friisvegen så langt denne var brøytet.

Fint vær i starten, Imsdalsvola bak

Gråere vær
Det skyet fort over og med flatt lys ble det ikke så veldig artig i grunn. Oppe på Hirisjøhøgda kom jeg en liten stund før Morten, så jeg fikk tid til å plastre begge hælene mine. Nye skisko er kanskje ikke så lurt på langtur. Morten var ikke veldig begeistret for verken været eller føret, så videre gikk han rett mot Storvola mens jeg fortsatte mot Prestbuhøgda.

Toppen av Hirisjøhøgda

Over ekstra Kim-topp
Etter en ganske lang nedkjøring startet en drøy bakke opp til toppen. Fin utsikt alle veier, men ingen grunn til å bli værende. Jeg fortsatte raskt videre ned til skaret mot Storvola før nok en drøy bakke opp til denne. Her møtte jeg Morten igjen før vi fortsatte mot dagens neste topp, Storfjellet. Været ble en tanke lettere før vi suste ned alle bakkene til dalen igjen. Her tok vi en god matpause på en barflekk.

Storvola
Fra Storfjellet mot Imsdalen
Morten forer seg opp

Blodslit
Videre oppover skogen begynte jeg virkelig å kjenne at jeg hadde gått langt. Nørstkletten skulle egentlig også bestiges, men jeg orket ikke tanken på å klyve opp den bratte lia. Morten hadde gått en litt annen vei gjennom skogen, så etter en kjapp telefon ble vi enige om å gå rett mot Storkletten isteden. Det bør vel nevnes at topper i Hedmark ikke står høyt på Morten sin ønskeliste, så han var ikke akkurat vanskelig å overtale.

Dagens siste topp, Storkletten

Fra Storkletten kavet vi oss ned bjørkekrattet, videre over flate myrer før vi heldigvis fant et skuterspor som førte tilbake til bilen. En flott tur synes nå jeg, men for Morten sin del er jeg mer usikker :-).

Takk for turen

Written by mortenh 27.03.2014 18:16

Joda, turen har vokst i ettertid den, så får det heller være at det den har vokst fra ikke akkurat var noe terningkast seks (for å si det mildt), men jeg ville ikke vært den foruten (selv om to ski røyk (det var vel litt forarbeid gjort på tidligere turer)).

Men virkelig synd med været altså!

Og vi klarte å holde i hop deler av turen også, men greit at det var dekning i den siste lia :)